Thursday, June 19, 2014

Det begynder med et stik - om K-vitamin til nyfødte

Under min graviditet besluttede min mand og jeg, at vores søn ikke skulle have k-vitamin som indsprøjtning lige efter fødslen. Vi valgte, at han skulle have vitaminet i dråbeform i stedet.

I danmark får (næsten) alle børn en k-vitaminindsprøjtning, så snart de er blevet født. Det har været en rutine i Danmark siden begyndelsen af 70'erne og op gennem 70'erne og 80'erne gav man k-vitamin som injektion umiddelbart efter fødslen. I 90érne begyndte man at give vitaminet i dråbeform, fordi flere og flere forældre var utilfredse med, at børnene blev stukket. 
Der var samtidig nogle undersøgelser i England i 1990 og 1992, som viste at der kunne være en sammenhæng mellem indsprøjtningen og kræft (særligt leukæmi) hos børn, hvilket dog ved senere studier ikke kunne bekræftes. I dag gives k-vitamin igen som injektion.

Men hvorfor skal nyfødte have k-vitamin?

K-vitamin gives for at nedsætte risikoen for livstruende blødninger hos barnet, som kan opstå under fødslen.
K'et står for koagulering, og handler altså om blodets evne til at størkne. K-vitamin bliver dannet i tarmen og findes kun i meget små mængder i modermælken. Spædbarnets bakterieflora er ikke i stand til at producere nok k-vitamin selv, og derfor mener eksperter, at det er nødvendigt at nyfødte får et tilskud af K-vitamin for at undgå de blødninger, som kan opstå i forbindelse med fødslen eller i ugerne efter fødslen. 

Undersøgelser viser, at risikoen for disse blødninger er lav og at risikoen primært handler om børn i visse udsatte grupper såsom præmature børn. Alligevel har man valgt, at alle børn skal have dette tilbud.

K-vitamin findes i tre former: 

K1 (fyllikinon) findes eksempelvis i kål, avocado, spinat, vindruer, broccoli, lever, nyrer, mejeriprodukter osv. 

K2 (menaquinon) Er det vores tarmsystem selv danner - Har man eksempelvis været i antibiotikabehandling eller har man dårlig fordøjelse, kan der opstå en mangel.

K3 Phytomenadion er den syntetiske form af vitaminet K1 og det er den form spædbarnet får indsprøjtet efter fødslen.

I Tyskland, Holland, Østrig og Schweiz er man gået tilbage til at give k-vitamin i dråbeform, men i Danmark og Sverige anbefaler sundhedsstyrelsen igen k-vitamin via injektion. 

Jeg har brugt en del tid på at søge information om emnet og der er ting, jeg undrer mig over:

Først og fremmest har jeg svært ved at forstå, at der hos et sundt og raskt barn født til tiden af en sund og rask mor kan opstå en mangel. Det ville undre mig, at naturen havde fejlet på dette punkt. Dette er dog ingen påstand, men udelukkende et udtryk for min egen holdning.

Er der alternativer til injektion?

Man kunne eksempelvis som kommende mor sørge for, at man har en sund tarmflora, så fostret får k-vitamin gennem blodet. Dette gør man naturligvis ved at spise en sund og næringsrig kost gennem hele graviditeten -undgå sukker og hvidt brød og spise masser af sunde økologiske grøntsager, kød, lever og sunde fedtstoffer osv.) Man kunne med fordel tage et tilskud af probiotika og bede lægen teste ens k-vitaminniveau. Desværre overføres kun ganske lidt k-vitamin til barnet via blodet, så er man usikker er der stadig mulighed for at få dråber i stedet for indsprøjtningen. Som sagt er det det der gives i flere andre lande i europa. Så undgår man dels at påføre barnet smerte lige efter fødslen, og at give barnet K-vitamin i en meget stor portion på en gang.
Man kan bestille K-vitamin i dråbeform hos Skanderborg apotek. Skanderborg apotek er det eneste sted i Danmark, hvor k-vitamin stadig bliver produceret i dråbeform til spædbørn. Vil man bestille dråberne der, kræver det en recept hos egen læge. Der er i øvrigt flere fødeklinikker og hospitaler, som ligger inde med dråberne. Barnet skal have to dråber umiddelbart efter fødslen og en dråbe om ugen i de først tre måneder efter fødslen.

De færreste forældre ved, at det er et tilbud, og at man som forældre har et valg. Jeg har selv oplevet at indsprøjtningen bliver givet pr. automatik, og jeg er ikke blevet spurgt, om jeg var interesseret i dette tilbud.
Jeg mener at informationen fra læger og jordemødre er mangelfuld, og min oplevelse er, at man kun får information, hvis man selv er kritisk og spørger til det.

Vil du have mere information om emnet, kan du læse her. Har du selv links til artikler, er du velkommen til at lægge dem i kommentarfeltet:

K-vitamin til nyfødte - vet vi nok (norsk)

The potential dark side of the routine newborn vitamin K shot

K-Vitamin til nyfødte - fortsat et dilemma

K-vitamin (netdoktor)

Vitamin K at birth - to inject or not?

Evidence for the vitamin K shot in newborns

Kommenter gerne og fortæl hvad du mener om emnet, men jeg opfordrer til at holde en pæn tone.


16 comments:

  1. Jeg synes uden tvivl at det er et emne der burde tages op lidt oftere.
    Jeg vil uden tvivl også vælge dråbe-formen når det engang bliver vores tur til at få en baby.
    Jeg ved godt at det andet er det nemmeste, men jeg vil ALDRIG tvinge mit barn til at blive stikket, hvis der er en anden mulighed, og da slet ikke når der har været snak om at det evt. kunne være skyld i leukæmi, jeg ved godt det ikke er bevist, men der har været snak om det - og det er nok for mig!

    Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville skrive til nogle af medierne omkring det, jeg synes det er skandaløst at der ikke er mere opmærksomhed omkring det, hvorfor skal man ikke have lov til at vælge skæbnen for ens eget barn?
    - jeg synes virkelig det er forkasteligt med en sådan manglende information fra diverse fagpersoner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sådan er det desværre på mange områder i sundhedsverdenen... tingene sker bare pr. automatik og de færreste ved, at man har et valg og kan sige fra...

      Delete
  2. AnonymousJune 19, 2014

    Mit lille hjemmefødte fjerde barn fik slet ikke K-vitamin efter sin fødsel for et halvt år siden. Jeg lod mig fortælle, helt son du er inde på, at der slet ikke skulle være belæg for at give vitaminet, så længe der var tale om et sundt og raskt barn, født nær termin ved en ukompliceret fødsel

    ReplyDelete
  3. Tak for at tage det op. Anede ikke at der var et alternativ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Nej, man får det heller ikke at vide og det er ikke engang sikkert at læger og sundhedspersonale er klar over, at det fås som dråber...

      Delete
  4. Dejligt du udgav indlægget :) Vi valgte ikke at give vores andet barn k-vit overhoved, da det er en syntetisk form og ikke naturlig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er jeg også ked af. Jeg fandt vitaminet i naturlig form i USA, men var i tvivl om kvaliteten er god nok. Der var soja i og det er nok ikke en god idé.... Jeg tænker faktisk også, at det slet ikke var nødvendigt efter som fødslen var helt ukompliceret, men der kom bare lidt usikkerhed op i mig lige på det område...

      Delete
  5. AnonymousJuly 28, 2014

    Jeg ville aldrig turde tage den chance med mit barns liv. Forstå mig ret, jeg synes da heller ikke det er rart at blive stukket, men når de potentielle konsekvenser ved at udelade k-vitaminet er død hjerneblødninger, så synes jeg godt et stik er en lille pris st betale.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg udelod det heller ikke. Jeg gav det i dråbeform i stedet.

      Delete
  6. Hej Lisbeth!

    Jeg vil meget gerne give vores dreng k-vitamin som dråber, men er nu stødt ind i nogle udfordringer. Før det første havde lægerne i mit lægehus aldrig hørt om at give k-vitamin som dråber. For det andet mente de at de skulle bruge vores søns cpr-nummer for at kunne bestille dråberne til ham. Og for det tredje ved de ikke hvilken dosis der skal stå på dråberne når de sender recepten af sted. Så kan du hjælpe mig ved at fortælle lidt mere i detaljer hvad du har gjort? Og hvilken dosis din læge har anbefalet, for der er vist ikke meget hjælp at hente hos mine læger.

    ReplyDelete
  7. Hej Lisbeth!

    Jeg vil meget gerne give vores dreng k-vitamin som dråber, men er nu stødt ind i nogle udfordringer. Før det første havde lægerne i mit lægehus aldrig hørt om at give k-vitamin som dråber. For det andet mente de at de skulle bruge vores søns cpr-nummer for at kunne bestille dråberne til ham. Og for det tredje ved de ikke hvilken dosis der skal stå på dråberne når de sender recepten af sted. Så kan du hjælpe mig ved at fortælle lidt mere i detaljer hvad du har gjort? Og hvilken dosis din læge har anbefalet, for der er vist ikke meget hjælp at hente hos mine læger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min egen læge var også meget lidt samarbejdsvilling... Nu ved jeg ikke hvor du bor, men prøv at ringe til fødeklinik maia i København. Jeg fik dråberne der uden nogen problemer overhovedet! Man giver vist 3 dråber lidt efter fødslen og derefter en dråbe om ugen i tre måneder, men det ved de alt om på klinikken.

      Delete
    2. I øvrigt kender de fleste jordemødre til dråberne, fordi de gav dem tidligere- husk at få det skrevet ind i din journal, at du vil give dråber:-)

      Delete
    3. Tak for dit hurtige svar! Jeg har nu kontaktet klinikken og lavet en aftale med dem om at hente dråberne hos dem :-) så det ser ud til at lykkes :-) tak for en rigtig god og inspirerende blog :-)

      Delete
    4. Hvor er det bare godt at høre! Held og lykke med fødsel og baby!!! Kh Lisbeth

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!