Friday, January 17, 2014

Ryd op i dit rod #1 og et par boganbefalinger!



En af de ting jeg har lyst til at skrive mere om på bloggen i år 2014 er noget, som optager mig meget og nok altid har gjort det -nemlig rod! Rod er in, eller nok nærmere det at få ryddet op i det! Der findes et utal af bøger med gode råd til oprydning og organisering, og der er oprydningseksperter som får penge for at hjælpe til med at rydde op i folks rod.
Jeg har altid været et rodehoved. Da jeg var barn, hadede jeg at rydde op. Jeg skovlede hellere alt legetøjet ind under sengen for at slippe for at tænke på det. Problemet var bare, at rodet ikke forsvandt, når det lå under sengen. Det var der stadig både under sengen og i mit sind.
Efter jeg er blevet voksen, er jeg blevet langt mere bevidst om mit rod. Jeg har fundet ud af, at jeg i virkeligheden ikke er et rodehoved, men snarere en som bare aldrig rigtig har lært, hvordan man rydder op. Oprydning skal nemlig læres! Man kan ikke bare bede sit barn om at rydde op på værelset, og så forvente at det er ordnet en times tid senere. Børn skal lære at rydde op, de skal guides, og de skal finde ud af, at det er rart at der er orden i tingene. De skal hjælpes til at finde en plads til hver eneste ting, for alle ting har en plads- lige som vi mennesker også alle udfylder en plads her i verden.

Jeg trives ikke med rod!

Jeg er meget følsom og kan slet ikke arbejde, hvis mit skrivebord roder. Jeg kan ikke sove, hvis der er rod i soveværelset, og jeg bliver generelt bare i dårligt humør, hvis ikke der er nogenlunde orden i tingene.

Der er selvfølgelig forskel på rod. Der er det rod der opstår, når jeg syr og er kreativ. Det er levende rod, og det er en naturlig del af livet. Det rod jeg har det svært med, er alt det rod, som ikke lige kan ses på overfladen.

I går hentede jeg Storm hos en kammerat. Entréen var fuld af jakker og sko, og jeg blev modtaget  med et undskyldende: "Ja, her roder altså!" og det er nok sådan de fleste mennesker har det med rod. Vi er ikke stolte af det, og vi undskylder det. For rod er ikke ret overskudsagtigt. Det signalerer på mange måder, at vi ikke helt har styr på tingene og på livet. Det er lidt pinligt, at vi roder... Det er faktisk også pinligt for mig at indrømme, at jeg i store dele af mit liv har 'kæmpet' med mit rod!

...Det interessante ved rod er, at det smitter af på rigtig mange andre livsområder. Når vi roder rigtig meget i vores hjem, så roder det ofte også indeni. Her tænker jeg igen på det lidt mere skjulte rod og ikke det, som opstår i løbet af en dag med børn der leger, og legetøjet der flyder for en stund. Jeg tænker på rodet på loftet, rod i skabe og skuffer, i kælderrummet osv. alt det der ikke lige bliver taget stilling til. Det der bliver gemt væk og bare ligger og samler støv i årevis. Ude af øje ude af sind siger man, men rodet er der desværre stadig, selvom vi ikke kan se det, og det fylder i os, selvom det er gemt væk.

Da jeg var barn, ryddede jeg op for andres skyld.

Jeg ryddede op for min mors skyld, fordi hun blev sur, hvis ikke jeg ryddede op. Hun forsøgte bare at holde orden i et hjem med en mand, som var et gigantisk rodehoved, og som gemte alt han kom i nærheden af, så det var ikke i ond mening, at hun blev irriteret over, at jeg havde arvet min fars lidt kedelige side. Senere ryddede jeg op for min kærestes skyld, fordi han blev irriteret, hvis ikke der var orden. I dag rydder jeg op for min egen skyld. Fordi jeg bliver gladere, får mere energi og bedre kan se klart, når der er orden.

Det med at rydde op, det er for mange mennesker en livslang proces- for der er både ydre og indre oprydning. Den indre er nok den, som varer evigt, men den ydre kan vi gøre rigtig meget ved, og når vi går i gang med at rydde op i vores materielle ting, så sker der sjovt nok en masse indeni.

Jeg er i gang med en proces hvor alt i mit hjem bliver gennemgået. Jeg tager stilling til alt der kommer ind i mit hjem og alt der ryger ud. Det gør, at jeg sjældent køber noget nyt udover en frisk buket blomster om ugen. Jeg mangler nemlig ikke ret meget.
De ting der er i mit hjem og i mit liv i det hele taget skal være her af en årsag. Det skal være her fordi det har en funktion, eller fordi det har en speciel betydning for min familie og jeg.

Farvel rod - hej frihed

Mit oprydningsarbejde startede for alvor for et par år siden, hvor jeg tilfældigt faldt over en E-bog på nettet, som hed 'Farvel rod - Hej frihed' skrevet af Lena Bentson. Bogen er siden udgivet i papirform. Bogen var et virkelig godt skridt på vejen til et mindre rodet liv, og den satte gang i en masse hos mig.
Mit hjem har altid været super skønt (på overfladen), det har været fotograferet til diverse boligblade osv. men der har været masser af rod uden for kameralinsen.
Vores hjem er langt fra så organiseret, som jeg ønsker det, men vi er rigtig godt på vej og det er helt sikkert takket være den bog.
Det er rart og her er dejligt at være selvom der er vej endnu. Det skønne er jo, at vejen bliver kortere for hvert skridt, jeg tager.

Jeg drømmer ikke om et hjem, som er fuldstændig klinisk. Der skal være plads til livet, og jeg ville aldrig føle mig tilpas i et hjem, hvor alt ligger snorlige, hvor møblerne er uden patina og hvor alle vægge er hvide, men jeg vil ikke undskylde rodet, når jeg får uventede gæster, og jeg vil have et hjem som nærer mig og giver mig energi!

Elsk dit soveværelse

I julegave fik jeg af min mand en skøn bog: Ranvita La Cours 'Elsk dit soveværelse' og den er bestemt anbefalelsesværdig. Det var en dejlig oplevelse at læse bogen, for bogen bekræftede mig i, at jeg ikke er skør, fordi jeg nægter at have elektronisk udstyr, vasketøjskurve og rod i soveværelset. Fordi jeg, når jeg overnatter andre steder, kan finde på at hive forstyrrende billeder ned af væggen og rykke sengen, så den ikke står under et vindue, men har en fast væg bag sig. Min mand griner altid lidt, når vi i et lejet sommerhus, lige må rykke rundt på alle møblerne i soveværelset, for at jeg kan sove ordentligt. For mig er det bare helt naturligt, at soveværelset er et helligt sted, hvor alt det der kan forstyrre ikke hører hjemme, og rent intuitivt har jeg altid følt at fjernsyn, vasketøj og motionsudstyr i soveværelset, må være verdens største sexlivsdræber og give vanvittig dårlig søvn oven i hatten, så det kommer aldrig inden for døren i mit soveværelse.
Bogen er fuld af inspiration og gode råd til, hvordan man indretter et smukt og nærende soveværelse, og jeg blev så inspireret af at læse bogen, at jeg genoptog en interesse, som desværre har ligget lidt i baggrunden i noget tid nemlig indretningsfilosofien Feng shui. I den sidste tid har jeg fået rykket lidt rundt på det hele. Jeg har fået malet en væg, som har irriteret mig længe, og jeg føler mig nu langt bedre tilpas herhjemme.

Når man først går i gang et sted, så sætter det gang i en masse og pludselig kommer lysten til at fortsætte...

Planen med dette indlæg er egentlig, at det skal være en del af en lille føljeton med idéer til bedre organisering i hjemmet.

I begyndelsen af sidste år skrev jeg indlægget 'Noget om at give slip på ting'. Emnet er åbenbart interessant, for indlægget er blevet læst hele 4452 gange, så jeg tænker, at jeg ikke er den eneste i verden, der arbejder med mit rod...

Jeg har netop bestilt Karen Kingstons bog 'Ryd op i dit rod', og jeg glæder mig rigtig meget til at læse den...

Roder du?

Vinderen af vaskemaskinen bliver i øvrigt afsløret på mandag... Tak for tålmodigheden! 
UPDATE: BLIVER DESVÆRRE LIDT FORSINKET GRUNDET SYGDOM...


31 comments:

  1. Rod er fantastisk. Når det er væk! ;-)
    Jeg har også læst Karen Kingston - glæd dig til den - den virker....
    Jeg har ikke Ranvitas nye bog, men har haft meget glæde af Elsk dit hjem... Og så er der jo altid www.flylady.net - hun kan heller ik lide rod ;-)
    KH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, hvor jeg glæder mig til at læse den;-)

      Delete
    2. Jeg tror også, at jeg vil få fat i den der med farvel rod, som du anbefaler - den lyder også skelsættende... :-)
      Men det er sjovt, at læse dit indlæg - jeg læste det lige igen. Jeg har det på præcis samme måde. Især det der med at tillære sig at rydde op og holde orden. Men giver så meget plads i hovedet, når man ikke har uendelige bunker over det hele.... Tingene flyder bare nemmere (i stedet for at flyde i hjørnerne ;-)
      Har også haft stor glæde af feng shui'en, det virker bare... Og det kan næsten føles med det samme...
      KH

      Delete
    3. Ja, min mand er kommet hjem tidligere flere dage i de sidste uger, fordi her er så hyggeligt...Der er noget med chi'en siger han... he he... Han laver ellers en masse sjov med det;o) I går mente han, at jeg måtte have rykket rundt i træthedshjørnet, for han var virkelig meget meget træt;o) Jeg elsker, at han altid formår at hive mig helt ned på jorden!
      Jeg har virkelig sørget for at ordne ungernes værelser, så de er overskuelige og de er faktisk meget lidt rodede. Alma har virkelig fundet glæden ved at have et ryddeligt værelse og det er så fedt!
      Skimmede lige dit indlæg fra i går. Sjovt at vi lige skriver om nogle af de samme ting på samme dag... Må læse det lidt grundigere og må få kigget på den hjemmeside du henviser til;o)

      Delete
    4. Havde skrevet et langt indlæg der forsvandt - tester lige...

      Delete
    5. Nå okay, prøver lige igen.
      Min mand har faktisk selv flere gange opfordret til at vi rydder op i velstandsområdet, fordi vi har gode erfaringer med det - selvom han overhovedet ikke "tror" på den slags... :-) Så ja, det er nu også dejligt med lidt jordnærhed til at få os ned på jorden, hvis det hele bliver lidt for luftigt. Men han er alligevel på, når han har set det virker... :-)
      Ja, studsede også (på den hyggelige måde) over at vi havde fælles tema - der må være noget i luften!! ;-)

      Delete
    6. Skønt! Ja, det er nok sådan en januar-ting! Fik oprydningsbogen i dag. Har læst halvdelen! Den er fuldstændig fantastisk! Har allerede gennemgået køkkenskufferne og makeupboksen. Nu er der det halve tilbage og klokken er kun halv tre;-) er vild med det regnestykke hun laver med hvor mange procent af ens hjem, der er fyldt med ting man ikke bruger:-) og det om det materialisme taler jo lige min sag!

      Delete
    7. Hehe, ja man bliver virkelig totalt høj af den bog! ;-) Jeg kan huske at jeg ryddede hele vores pulterkammer, dengang jeg læste den... tror faktisk at den var med til at starte min interesse for feng shui.
      Der er sådan set også det Flylady praktiserer "You can't organize clutter - you can only get rid of it!" ;-) Hvis du ikke elsker det - så er det ud med det!

      Delete
  2. Kan se du også har Ranvitas bog "Elsk dit hjem" - den er dejligt inspirerende også:)

    Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den er rigtig fin. Skyndte mig at købe den, da jeg havde læst den om soveværelset;-)

      Delete
  3. Kære Lisbeth...
    Jeg gør det også...roder. Men for mig er der ligesom en hierakisk orden i hvad der må rode... stuen og køkkenet skal være ryddet og nysseligt. Mine vindueskarme skal være ordentlige. Indkørslen, garagen og vores kontor ligner Jerusalems ødelæggelse dog! Bank papirer, forsikringer og den slags ØV-heder ligger i stakke og kalder på mig, sukker efter mig og hvisker, hver gang jeg træder ind på kontoret; "ryyyydddd oooopppp iiiii ooooossss....soooooorrrrttteeeeerrrrr ooooossss!!!" Siger de insisterende. Jeg skriver lister og organisere alt. Jeg strukturerer alt hvad jeg kan komme i nærheden af, men jeg har åbenbart de her grå zoner, hvor jeg går uden om, sniger mig væk, tænker "jeg gør det i morgen"... mañana mañana :-)
    Det pudsige er, at når jeg så eeeendelig tager mig sammen og får det gjort, så føler jeg mig jo fysisk befriet fra en byrde bagefter. Så det er underligt at man strækker den så langt...
    FÅ DET DOG GJORT MALENE :-)

    Spændende række af indlæg du har i støbeskeen - jeg følger med :-)

    Kærligst Malene

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kan så godt følge dig. Der har virkelig været ting, som jeg har haft svært ved at få gennemgået, men jeg synes bare man får en kæmpe ro, når der er styr på tingene og alle rudekuverter er blevet åbnet;o)
      Jeg har lært mig selv et nyt motto- Gør ikke det i morgen, du kan gøre i dag. Prøver virkelig at holde mig selv fast i det, selvom det er så indgroet i mig at lade tingene ligge for længe...

      Delete
  4. Jeg har egentlig aldrig set at der er bøger om oprydning.... Og da jeg bruger en del tid på emnet, kunne det være jeg skulle kigge lidt i en af dem ;-)
    Jeg har lært mig selv / vænnet mig til at være meget mere afslappet - det kommer nok også når man har børn ;-)
    Oprydning er noget jeg ønsker at hele familien deltager i.... ikke altid lige sådan det foregår...
    Glæder mig til at læse de kommende indlæg :-)
    Kh
    Mette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man bliver helt sikkert mere afslappet, når man får børn og sådan skal det også være. Legetøj der flyder og kreative projekter der er i gang, ser jeg slet ikke som problemet. Problemet er alt det, der er i skuffer og skabe, på loftet og i kælderen- alt det der fylder uden at man kan se det... Samlinger af den ene og den anden art osv. osv.
      Ryd op i dit rod af Karen Kingston er virkelig en fantastisk bog, som jeg kun kan anbefale- man ser rod på en helt ny måde, når man har læst den;o)

      Delete
  5. Vi roder allesammen rigtigt meget og jeg må indrømme at jeg nødigt så det anderledes. Jeg er utryg i hjem uden rod og har alt for mange gange oplevet at det bliver en begrænsning på det børn må at der ikke må rode. Modsat det du skriver herover oplever jeg at nogle mennesker der ikke tåler rod omkring dem hellere ikke tåler at der tænkes anderledes omkring dem. Det gælder selvfølgelig slet ikke alle, men for nogen bliver det sådan en kontrolting.

    Der hvor jeg synes rod er et problem for mig er når rodet bliver statisk så der ikke kan gøres ordentligt rent. Dét kan jeg virkelig ikke lide for så er det jo ikke længere levende hygge rod men netop ting i bunker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg tror faktisk at vi er fuldstændig enige. Jeg er ikke typen, som render rundt efter mine børn og vil have at de rydder op hele tiden... Noget jeg egentlig også vil skrive om på et tidspunkt, for skal børn rydde op før de går i gang med noget nyt!? Det mener jeg nemlig begrænser legen... Nå, men ja, jeg kender også disse kontrollerede mennesker og det er bestemt ikke sundt... Det rod jeg mener er et problem, er det stillestående rod. Rullekasser under sengen med ting, som ikke bliver brugt, papirer fra banken, som der ikke bliver taget stilling til, skabe med ting som ingen har rørt i årevis...

      Det levende rod skal der være plads til!

      Delete
  6. Jeg begyndte på samme projekt sidste januar. Jeg besluttede, at jeg i løbet af året ville rydde ud. Stile og roligt. Vi har også et hjem, der ser ryddet ud på overfladen, men det er langt fra ryddet. Jeg nåede langt med projektet, men jeg må vist have det som en kontinuerlig opgave i mit liv. Til gengæld ændrede min indstilling sig i løbet af året. Det gik fra at være en sur træls opgave til at være lige præcis et skridt nærmere frihed, for hver sted jeg fik ordnet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg har det som dig. Her er ikke perfekt, men jeg nyder at rydde op og nyder at vores hjem bliver mere og mere overskueligt! Det giver rigtig meget tid til alt mulig andet...

      Delete
  7. Vet du, jeg kjente meg veldig igjen i det du skriver. Jeg er et skikkelig rotehode som egentlig ikke liker rot, og som ikke har lært å rydde. Jeg har alltid ryddet for andre..
    Så dette var virkelig sparket bak jeg trengte for å komme igang selv. Kjøkkenet som har irrtert meg en del i det siste fikk i dag gjennomgå. Nå har jeg store planer om at resten av huset skal få samme behandling de neste dagene/ukene.
    I helgen besøkte jeg en kollega, som hadde det utrolig lekkert hjemme hos seg. Minimalistisk, med veldig få ting i huset, men allikevel veldig varmt og hjemmekoselig. Det har vært god inspirasjon, og sammen med dette bloginnlegget var det vikelig ingen ting å vente på!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikke dog en dejlig kommentar! Det er bare så fint, at tage lidt af gangen og fokusere på et område, så giver det energi til det næste også;o) Jeg oplever at vores hjem er blevet så meget nemmere og mere overskueligt, efter vi har tømt godt ud. Rengøring og oprydning går meget hurtigere nu, så der er endnu mere tid til andre dejlige ting! Held og lykke med det hele.

      KH

      Delete
  8. Jeg kender mig meget godt igen i det du skriver! Jeg skulle gerne haft mere overskud og energi til at gøre noget med rodet på loftet og i kelderen.Men de fleste dage synes jeg at jeg har mere end nok med at holde styr på det daglige rod.
    Tak for tips til bøger, dem vil jeg prøve at få fat i, måske de kan være til god starthjelp:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg vil virkelig anbafale dig 'Ryd op i dit rod med feng shui' af Karen Kingston. Har lige læst den og det er klart den bedste oprydnings-bog, jeg har læst. Man kan virkelig ikke lade sit rod være, når man har læst den;o)

      Delete
  9. Jeg har det præcis lige sådan! Jeg fungerer heller ikke i rod. Og det er ikke fordi jeg er pernitten eller specielt ordensmenneske. Rod forstyrrer bare mit øje og mit sind! For et par uger siden, havde jeg en anden mor og hendes barn til kaffe, og mens vi sidder inde i stuen, siger hun: "sikke minimalistisk du bor. Jeg ville ønske, at jeg boede sådan". Sådan har jeg aldrig tænkt på det, men jeg vil kun have de ting i stuen, som betyder noget for mig, som pæne møbler, smukt fajance, arvestykker o.l. Jeg orker ikke stakker af gamle aviser, bøger der er læst, legetøj der roder (legetøj, der er i brug er helt ok!) Rod dræner mig simpelt hen for energi! Og lige sådan med soveværelset! Jeg har aldrig nogen sinde haft et tv i soveværelset og får det heller aldrig! For et år siden købte jeg et vækkeur, da jeg blev alt for forstyrret af at have min iphone ved sengen (brugte jo vækkeuret der). Så jo, jeg kender alt til det, og da jeg arbejder på et bibliotek, vil jeg da straks undersøge de bøger, du nævner. Og ps. tak for din fine engel - den har skam fået en plads i stuen :) VH Anne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor lyder det rart. Jeg har på det sidste ryddet ud i vores stue, så den nærmest er blevet minimalistisk- i hvert fald i forhold til mine standarter og det gør det hele så meget nemmere og mere overskueligt!! Jeg magter heller ikke bunker af aviser og breve, så jeg øver mig virkelig i at tage stilling til tingene med det samme...

      Delete
  10. Håber det er ok, at jeg skriver til dig her.. Jeg har sendt dig en mail om en evt. bestilling af en kanin dukke.. Jeg vil gerne forkæle min datter med en hun bliver 1 år til marts.. Er det muligt tror du!?

    Vh Sara
    sillum@live.dk

    ReplyDelete
  11. Dit indlæg rører mig virkelig! Du har så mange gode pointer, og jeg har manglet et ord til at adskille de to typer af rod, og jeg synes at "levende rod" bare rammer helt plet!

    I kernen tror jeg vi er ens, når det kommer til ikke at kunne trives med rod. Jeg kan næsten ikke trække vejret når der er uorden, af den "ikke levende slags". Men jeg har til gengæld altid elsket at rydde op. På trods af dette tror jeg altid jeg har lært at rydde op, og jeg har blandt andet haft rigtig svært ved st finde pladser til alle mine ting - og jeg er satme lidt af en samler! Når jeg har ryddet op, har jeg hver eneste gang, fra jeg var helt lille, haft ønsket om at komme helt i dybden. Alt er derfor blevet hældt ud på gulvet, alle skuffer tømt etc. Men når jeg så var kommet igennem stakken, og der var så pænt i alle skuffer og på alle hylder, flød det på skrivebord og gulv, med de ting der manglede en plads.

    Uden at gøre mig det klart, er jeg dog også gået igang med en udrensning herhjemme. Jeg efterstræber nu, at alt har en plads. Og begrænser kraftigt de ting der kommer ind. Jeg har dog et meget stort problem med at smide ting ud, hvis de stadig har en værdi og skiller mig helst af med det ved at sælge eller give væk. Jeg har derfor et stort skab til formålet - som desværre snart er overfyldt. Jeg håber det hjælper at tage på loppemarked til sommer!

    Held og lykke med oprydningen fremover!
    mvh Marie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Held og lykke med oprydningen... Det er bare dejligt, når der er plads omkring en. Jeg har selv haft svært ved at smide ting ud (eller måske i virkeligheden har jeg bare haft svært ved at tage stilling). Selvom tingene har en værdi, er det jo ikke sikkert at de beriger ens liv... det gør de sjældent! Jeg har smidt meget ud, som har kostet mange penge. Bare her i weekenden er over 100 bøger gået videre (tænk hvad de har kostet gennem tiden!!!). Jeg synes virkelig det hjælper, at se på hver enkelt ting og spørge sig selv om det virkelig er noget man får brug for- hvis ikke man har brugt det i flere år, er chancen for at man kommer til at bruge det minimal... Vil virkelig anbefale dig Karen Kingstons bog- Ryd op i dit rod. Man ser rodet på en helt ny måde, når den er læst!

      KH

      Delete
  12. Dejligt at du tager dette emne op. Jeg var slet ikke så bevidst om, hvor stor betydning rod har både det man ikke kan se og det som jeg rydder op for andres skyld eller for ikke at blive flov. Jeg kan egentlig godt lide at rydde op, men problemet her er, at hverken min mand eller jeg er særlig gode til at smide noget ud også selv om genstanden har mistet sin værdi eller vi er direkte modstandere af at have det indendøre. Jeg får tit lyst til at flytte fordi jeg forestiller mig, at det er lettere at vælge til hvad jeg vil have end at sortere ud. Vi har fået et nyt køkken og det gamle var proppet med uendelig mange ting vi ikke brugte. Nu er der det vi har brug for, men jeg var ikke bevidst om, at det egentlig var det overskydende, som kom i kælderen, der forstyrrede. Jeg glæder mig til at følge dine indlæg og håber biblioteket har de bøger du anbefalede.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for kommentaren;o) Ja, rod forstyrrer (også det der er i kælderen)... Så de ting, som du har puttet i kælderen fra det gamle køkken kommer med garanti aldrig op fra kælderen igen- så hellere sælge det eller give det væk.
      Ryd op i dit rod af Karen Kingston kan jeg virkelig anbefale. Helt sikkert en af de bedste oprydningsbøger jeg har læst. Det koster pt. 39kr hos Arnold Busck, så det er lige til at holde ud;o)

      Delete
  13. Ja det er en overkommelig pris. Tak for tippet. Her er kælder sorteringen gået i gang og sikke en energi det genererer. Tak for inspirationen til at komme i gang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gør det nemlig! Simpelthen så rart!!

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!