Tuesday, December 10, 2013

Spar på vandet og vind en vandbesparende vaskemaskine fra Electrolux!


Electrolux er i øjeblikket i gang med kampagnen 'YourWaterMark'. En kampagne, som sætter fokus på at spare på vandet og passe bedre på vores vandmiljø, og det er jo super positivt og et emne som ligger mig meget på sinde. Derfor sagde jeg ja, til at forsøge at nedsætte vores vandforbrug herhjemme med 20%. 

Jeg fik tilbudt en vaskemaskinen for at skrive om kampagnen, men vi har allerede en velfungerende vaskemaskine, så i stedet synes jeg, at en af mine kære læsere skal have den!

Hvis du tager udfordringen op og sparer på vandet, har du mulighed for at vinde en ny lækker vaskemaskine fra Electrolux.


Hjemme hos os er vi allerede gode til at spare på vandet og ressourcerne i det hele taget. Vi er en familie på 5 (snart seks), og vi bruger allerede mindre vand end andre familier på samme størrelse som vores, men jeg mener altid at der er plads til forbedringer.

Her vil jeg komme med gode råd til, hvordan man kan spare på vandet, og I må endelig hjælpe mig. Har du gode sparetips så giv mig endelig dit tip!


Her er nogle af de ting vi gør for at spare på vandet hjemme hos os:

1. Vi tager korte bade og slukker for vandet når der kommes shampoo i håret.

2. Vi har lært ungerne at slukke for vandet, mens de børster tænder.

3. Vi fylder vaskemaskinen helt op og vasker på korte programmer med lavest mulig temperatur (og vi doserer vaskepulveret rigtigt).

4. Børnene får ikke nyt tøj på hver dag. Kan tøjet bruges endnu en dag, bliver det det! 

5. Vi cykler (for det meste) og tager toget i stedet for bilen.

6. Vi drikker postevand og køber ikke vand på flaske (bortset fra til vores kaffemaskine, som død og pine skal bruge kalkfrit vand i følge kaffeeksperten (min mand).

7. Vi går kun i brusebad og har ikke karbad. Der bruges omkring 125 liter vand på et karbad og ca. 80-90 liter vand på et brusebad der varer 5 minutter.

8. Vi fylder opvaskemaskinen helt op og vasker ved den lavest mulige temperatur.

9. Vi vasker aldrig op i rindende vand.


-Vidste du, at du ved at afkorte dit brusebad med bare 1-2 minutter om dagen, kan spare 200- 400kr om året på vandregningen!? Ved at købe en sparebruser kan man spare endnu mere.

Der er endnu flere måder at spare på:

- Har man en spand stående i brusekabinen, kan man putte bruseren i spanden til vandet er varmt nok til et bad. Det kolde vand, kan bruges til at trække ud med i toilettet. Lader man vandet løbe, til det er varmt ryger der mellem 10 og 35 liter rent vand ned i kloakken, afhængig af hvor hurtigt ens vand bliver opvarmet.

- Om sommeren kan man i stedet for at vande hele haven med postevand indsamle regnvand i en regnvandstønde.

Der endnu flere ting man kan tænke på, for at passe på vores alle sammens vandmiljø:

Renser man sit ansigt for makeup med vand, skyller man miljøbelastende stoffer ned i afløbet. Bruger man i stedet vat og renselotion/ olie og smider det i skraldespanden, ender det meste af makeuppen på affaldsforbrændingen og forurener ikke vores vandmiljø.

...Og hvad med en kødfri dag om ugen? eller to!? Ved at spise mindre kød, sparer man også på vandet. Der bruges ca. 15.000 liter vand eller mere på bare at producere et enkelt kilo oksekød, til sammenligning kræves der ca. 900 liter vand til produktion af et kilo kartofler (oplysninger fra www.waterfootprint.org).

Er du blevet nysgerrig, kan du tjekke dit vandforbrug ved at klikke lige her!

...Og så til konkurrencen. Du kan vinde en lækker vaskemaskine sponsoreret at Electrolux her på bloggen. Følg min blog på bloglovin' og fortæl i kommentarfeltet, hvad du vil gøre for at spare på vandet, og du er med i konkurrencen om en vandbesparende vaskemaskine. Jeg finder en vinder d. 23. December. Svarer du anonymt er det vigtigt at du noterer din mailadresse i kommentaren. 


Læs endnu mere om kampagnen 'YourWaterMark' på Electrolux's facebookside og se vaskemaskinen du kan vinde ved at klikke her (Vaskemaskinen har en værdi på 7700kr).

Til sidst er der lige en god nyhed. En dansker bruger nemlig i gennemsnit kun halvt så meget vand som en amerikaner, men jeg tror nu alligevel, at vi kan blive endnu bedre til at spare på vandet og passe på vandmiljøet! 



OBS. Konkurrencen er sponsoreret af Electrolux, som har betalt alle omkostninger forbundet med konkurrencen. Det betyder at præmieafgiften er betalt af Electrolux. Jeg får ikke selv noget for at udlodde præmien, og jeg gør det udelukkende for at give en læser en dejlig julegave og sætte fokus på at spare på vandet. 

104 comments:

  1. 1. vores små piger er altid i bad samtidig så vi bruger (næsten) den halve mængde vand
    2. vi vasker op i opvaskebalje samt bruger det miljøvenlige program på opvaskemaskinen
    3. vi bruger som regel overskydende vand fra middagsbordet til at vande planter i stedet for at kyle det ud i vasken blot
    4. vi tager kun brusebad
    5. vi spiser kun kød en gang imellem
    6. benytter en vandsparende toilet
    7. bruger aldrig forvask i vaskemaskinen
    8. forsøger at dampe frem for at koge når det er muligt

    noget jeg burde blive bedre til var at sætte en kande i køleskabet så man ikke behøver vente på at det rindende vand bliver koldt. :)

    og sikken en fantastisk præmie - sandravarn(a)gmail.com

    ReplyDelete
  2. Vi er også meget bevidste om at spare på vandet hjemme hos os. Men idéen med at opsamle det kolde vand fra bruseren i en spand inden badet er en ting jeg vil til at gøre. Ligeledes har vi talt om at få regnvandstønder sat op til vanding at haven om sommeren.

    Da vi lærte vores piger at de skulle slukke vandet imens de børster tænder lavede vi en lille sang:

    spar på vandet
    spar på vandet
    vi kan bruge pengene til så meget andet

    ;o)

    Kh Louise

    ReplyDelete
  3. Jeg er af den type, som får dårlige nerver, når jeg hører vandet løbe. Hjemmefra er jeg opdraget til at spare på de dyre dråber. Det giver jeg selvfølgelig videre til mine børn, for jeg synes det er en vigtig værdi at få med sig. Korte bade er vores primære måde at spare på. Og så hele tiden sørge for, at vandet ikke bare løber og løber.

    Kh
    Anna

    ReplyDelete
  4. det ville være helt vildt at vinde en sådan vaskemaskine, her i huset bliver der sørget for at vandet ikke løber når der børstes tænder:)

    ReplyDelete
  5. Wow, en ny vaskemaskine, det ville jeg elske at vinde. Lige nu bor vi en lejlighed hvor der ikke er opvaskemaskine, så jeg forsøger at tænke rigtig meget over vandspild, specielt ved opvasken. Altså, tage en stor opvask, i stedet for mange små i købet af dagen. Vi lukker naturligvis vandet når vi børster tænder. Har drikkedunk med i tasken med vand, i stedet for at købe. Derudover sørger jeg for at vaske tøjet på laveste mulig temperatur, og nøje afmålte mængde sæbe. :-)
    Jule hilsen SImone.

    ReplyDelete
  6. Jeg kan huske helt tilbage fra da min storebror gik i 6.kl. (han er 5 år ældre end mig) - da havde de temauge om genbrug. Allerede dengang begyndte mine forældre at sortere affald til genbrugspladsen og spare på vandet. Vi havde 6 forskellige skraldespande + den til køkkenaffald, mine forældre har dog i mellemtiden fået høns :)
    Nå men, det sidder bare dybt i mig at spare på vandet. Vi vander f.eks. ikke haven om sommeren fordi jeg bare ikke kan se nødvendigheden af at have grøn græsplæne og blomster i fuldt flor når der som i sommers nærmest var tørke....! Vi tager alle korte bade og fyldes badekarret kommer både Anna og Victor i (det fyldes dog ikke helt).
    En ny vaskemaskine vil være kærkommen hos os, så jeg håber jeg er heldig.

    ReplyDelete
  7. Vi bruger allerede halv så meget vand som en gennemsnitlig familie på 4. Vi har bla. ikke opvaskemaskine - det sparer os for rigtig meget vand. Vi bruger kondensvand fra fyret til at skylle toilettet med og vande blomster - normal løber sådan noget (rent) vand bare ud i kloakken. Vi vasker også kun tøj når der er vilten hel maskine og med mindst mulig vand. Så vi sparer i forvejen og vil blive ved med det. :-)

    ReplyDelete
  8. Jeg gør allerede de samme ting som dig Lisbeth, og så samler vi vand ind i haven i kæmpe store beholdere som bliver fyldt når det regner. Det vand bliver brugt til at vande vores grøntsager med, de er jo hjemmedyrkede, så ved ikke at købe dem i supermarkedet, sparer vi endnu mere vand i det store regnestykke.
    Det lyder iøvrigt virkelig godt med en ny vaskemaskine, jeg har en fornemmelse af at vores synger på sidste vers...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktisk har jeg gået og tænkt på at hvis jeg vandt denne vaskemaskine, så skulle min søster have den. Hun og hendes mand og deres 6 (!) børn er nemlig ved at flytte i et gammelt hus, hvor der kun står en virkelig gammel model. Jeg ved at udskiftningen af den meget gamle vaskemaskine ikke vil have første prioritet i deres flyttebudget, men i forhold til at hjælpe dem med at spare på vandet, ville det være virkelig dejligt hvis de kunne få en ny maskine. Der ryger en del vaske igennem når man er en familie på 8... :)

      Delete
  9. - Vi fylder opvaskemaskine og vaskemaskine helt op og bruger spareprogrammet.
    - Tager brusebad og ikke karbad samt slukker for vandet ved indsæbning.
    - Tjekker vandmåleren jævnligt (så man hurtigt kan opdage om der er stigning i forbruget fx ved brud på vandrør).
    - Har altid vand i køleskabet til "koldt vand" så vandhanen ikke behøver løbe.
    - Har 2 regnvands tønder til samling af vand til vanding af haven.
    - Har toilet med lille og stort skyl.

    Der er sikkert mange flere ting vi kunne gøre - men det er da en god start.
    Lækker præmie - ville være en dejlig julegave. :)
    Glædelig jul - kh. Pennie.
    http://pennnylane.blogspot.dk/
    starleistarbright@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Vi spare allerede meget på vandet ved samme tiltag som jer.Det sidste vi kan gøre er at vinde denne maskine og dermed spare på vandet.

    ReplyDelete
  11. Her hos os er vi også meget opmærksomme på vandforbruget og sparer allerede de samme steder som din familie. Desuden opsamler vi regnvand til have brug.

    Kh Mette

    ReplyDelete
  12. Jeg sparer allerede meget i forvejen, men hvis jeg vandt denne maskine vil det blive endnu mere

    ReplyDelete
  13. Mange af de ting vi gør hjemme hos os er allerede nævnt, så jeg vil skrive om en af de ting som jeg ikke har læst af ideer endnu.
    Når det er have-tid så vander vi i haven, så vidt muligt, med opsamlet regnvand + vi først vander efter solnedgang – så undgår man at vandet bare fordamper i solen.
    I det daglige damper vi grøntsager i stedet for at koge.

    ReplyDelete
  14. Vi prøver også at spare på vandet ( det er jo også dyrt!!! ) Vi bruger mange af de samme tiltag som jer! Fx. korte brusebade med pause ved shampoo, skræller kartofler i en balje vand mm.. Børnene kommer kun i bad ved behov (bliver vasket hver dag!!) vi stor-vasker tøj én gang om ugen, og sparer også på tøjet.. Det kunne være fedt at vinde en vandbesparende vaske maskine - det ville betyde meget for mig at vide at den gør noget godt for miljøet!! :-)

    ReplyDelete
  15. Tænk du er så sød at forære den væk når den var til dig, god karma:-)
    Mht at spare på vandet kunne vi blive bedre, men vi prøver følgende jeg lige kan huske:
    Slukke vandhane ved tandbørstning og hår vask
    Korte bade
    Samler regnvandp om sommeren

    Vores vaskemaskine er ikke særlig miljøvenlig,den er gammel så håber vi er heldige:-)
    Kh Pernille
    pernillekristensen74@hotmail.com

    ReplyDelete
  16. Herhjemme prøver vi at gøre en god indsats for at spare på forbruget, både af vand og strøm. Mange af de ting vi gør, før vi af ren refleks, da vi har lært det da vi var børn og det ønsker vi også, at vores børn skal lære. Det er fx ikke at lade vandet løbe ved tandbørstningen og under bruseren, når vi sæber os ind. Derudover ønsker vi at skifte vores ældre hvidevarer ud med mere energibesparende produkter - når økonomien en til det.

    Mvh. Ditte Bergstedt
    dytte_vu@hotmail.com

    ReplyDelete
  17. For mange år siden, i min folkeskole tid vandt jeg en vaskemaskine som mine forældre naturligt overtog. Vi købte selv vaskemaskine for to år siden så hvis jeg er den heldige vinder går den videre til mine forældre. Vi forsøger at sparer på vandet så godt vi kan. Begge børn i karbad når det er, korte bade, har overvejet om næste gang vi skal have ny vask skal laves sådan den tænder og slukker automatisk. Med små børn forudser jeg allerede løbende vand after toiletbesøg, ellers vander vi med vand fra tørretumbleren, fylder opvaskemaskinen osv. Håber på at vinde. tænk en gave at give til mine forældre. Hilsner louise_olsen_@jubii.dk

    ReplyDelete
  18. Det er da betænksomt må jeg sige - og virkelig en god holdning til bæredygtighed, da du ikke overforbruger når du har et produkt du er glad for og som virker.

    Jeg er opdraget til at spare - på alt forbrug. Vi har altid brugt det trick med at putte brusehovedet i spanden og bruge vandet i toilettet. Når jeg fortæller andre om det så synes de jeg overdriver - for mig er det helt naturligt og jo nærmest noget jeg troede da jeg var yngre at alle familier gjorde :-)

    Vi afbryder alt herhjemme når vi ikke benytter os af det, undtaget internettet og køleskabet. Desuden ser vi kun TV hvis vi skal se noget bestemt - men det er ikke kun for at spare, men også fordi jeg ikke ønsker at mine børn skal opvokse med et fjernsyn der støjer og forstyrrer. Vi slukker lys i alle rum vi ikke er er og har sparepærer i alle lamper.

    Mht. vandet så har vi opvaskemaskine - for at spare, men også fordi det er rart. Vi kører også kun fyldte maskiner og det samme med vaskemaskinen, som nu er en gammel sag og skranter en del. Dengang var den også en maskine med et lavt forbrug, men idag er den desværre nok ikke så besparende. Vi vasker på 30 grader.

    Det sjovt det du skriver om at lade vandet rende - det ville aldrig falde mig ind at lade vandet rende hverken i badet eller ved tandbørstning, det finder jeg højest besynderligt. Jeg har det som at åbne for en sparegris når man åbner for vandhanen og det er noget vi bør værne om.

    Hos os har vi altid en kande i køleskabet med postevand fordi man ikke skal lade vandet løbe, for at få et koldt glas vand.

    Hos Dong kan vi se på vores forbrug at det er over 25% lavere end andre familier og vi er en person mere en beskrevet hos Dong. Desuden så er vi studerende og er hjemme mange timer mere end familier med et fuldtidsjob.

    I vand og varme får vi 9000kr. tilbage hver år ud af de 13000kr. vi betaler aconto, så vi bruger meget mindre end vores boligselskab antager.

    Vi tændte først for varmen d. 1. dec.

    Håber at vi kan få skiftet vores vaskemaskine ud, som skranter med en ny og mere besparende. På SU har man desværre ikke råd til og gå ud og tilegne sig en ny maskine bare sådan og slet ikke op til jul :-)

    Vh Sara

    ReplyDelete
  19. Hej, hjemme hos os spare vi allerede på vandet, gør stort set det samme som hjemme hos jer. Samler også regnvand til blomsterne. Der kan også spares vand når man skal koge sine grønsager kartofler og gulerødder kan godt komme i den samme gryde

    ReplyDelete
  20. Jamen vi gør meget det samme som jer... Bader kun korte brusebade. Drengene bader sammen i en balje. Vasker altid kun fulde opvaskemaskiner/vaskemaskiner og på spareprogram samt 30 grader. Har altid koldt vand i køleren, osv osv. Kunne være skønt med en ny vaskemaskine:-) Mettehelbo@gmail.com
    Kh. Mette

    ReplyDelete
  21. Vi følger stort set de spareråd der allerede er nævnt. Jeg har dog et par havetip:-) jeg har to store vandtønder og vander stort set kun med dem.. Lige før regn tømmer vi af tønderne og dybdevander vores frugttræer og andre planter der kan have gavn af vand. Drivhuset og krukkerne får også en tur. I min krukker har jeg tørketålende planter fx agaver, pelargonier, husløg og oliventræer. Mine storelerkrukker forer jeg indvendigt med plast da dette mindsker fordampningen..

    ReplyDelete
  22. Der er helt sikkert penge og vand at spare ved bare en smule omtanke!
    Da jeg var yngre vaskede jeg hår hver dag! I dag har jeg langsomt fået rykket det til kun at være hver 3-4 dag!
    På den måde sparer jeg både tid og penge! De dage jeg ikke skal vaske hår tager bader jo ingen gang 2 min!
    Hvilket også er meget praktisk med et spædbarn i huset!
    Krydser fingre for vaskemaskinen, da den gamle er ved at gå:(

    ReplyDelete
  23. Jeg vil gerne deltage, selvom jeg tvivler på at vores forbrug kan komme længere ned. Vi er to voksne og tre børn, 3 katte, en hund og to fugle og vi bruger mindre vand end gennemsnitshustanden med 2 voksne !
    * Vi bruser og slukker når vi sæber os ind.
    * Vi samlet vand som bruges til planter (f.eks. kunne vandet da jeg skoldede flasker fint bruges til planterne bagefter)
    * Vi vander aldrig græsplæne, buske osv - vander kun planter i potte!
    * Når vi er til sport bader vi på stedet i stedet for at vente til vi kommer hjem. Mange skyller sig bare og bader så ordentlig hjemme, men mængden af vand ender jo med at blive meget større !
    * Bruger opvaskemaskine (det kræver mindre vand)
    * Hælder aldrig en slat vand ud men fylder i stedet i vandkanden

    Håber vi bliver de heldige ... og vil gøre mit for at spare på vandet (og strømmen)
    Nanna_schack@yahoo.dk

    ReplyDelete
  24. Dejlig præmie! Jeg kunne klart spare på mine bade. Jeg blev meget overrasket over dine infos. Jeg vil slukke for vandet, når jeg sæber/shampooer og afkorte badene. Jeg vælger desuden det korte program hver gang, jeg vasker tøj.

    ReplyDelete
  25. Den helt store vandforbrugssynder herhjemme er vask af de stofbleer vi bruger til vores datter. Det bliver unægtelig til en del vaske hver uge.
    Vi fylder altid maskinen, bruger aldrig tørretumbler, dosere vaskemiddel med omtanke osv osv så jeg synes egentlig vi er ret godt med i forhold til miljø belastningen - det store men er dog vandforbruget. Et hurtigt regnestykke vil over en 2 årig periode give ca. 300 vaske - giver indsat med vandforbruget Electrolux' vaskemaskinen (da jeg ikke lige på stående fod har forbruget fra den vi bruger nu, men det er sikkert mere) på 60 grader - 300 x 69 l = 20 700 l

    Det er ret tankevækkende at hvis vi spiste 1 ½ kg oksekød mindre i den periode ville vi spare det vandforbrug stofbleerne "koster"!

    Der ud over - 900 l vand pr. kilo kartofler? Det må vi kunne gøre bedre ;-) Næste års store ønske er en muligheden for at dyrke en stor del af vores egne grønsager og det er da endnu en grund til det - om ikke andet så kan en del af vandforbruget erstattes af omsamlet regnvand.

    Jeg håber vi er de heldige - men ellers vil jeg bare takke for et tankevækkende indlæg :)

    ReplyDelete
  26. Uha, det ville være en fin julegave! Her i huset bruger jeg meget overskuds-vand til potteplanterne i stedet for at hælde det ud. Samtidig sættes der vand i kander i køleskabet, så vi ikke skal vente på, at det bliver koldt (nok). Endelig har alle gryder altid låg på - og de øverste kartofler i gryden er som regel kun halvt dækkede. Det sparer både vand og el.

    ReplyDelete
  27. Vi har stort og lille skyl på toilettet.
    Vores 3 børn mellem 0 og 5 år havde meget svært ved at lukke hanen ordentligt efter håndvask samt besvær med at lukke for vandet, mens hænderne sæbes ind, så vi skiftede hanerne ud til fordel for berøringsfrie.
    Vi har en stor regnvandsopsamler i haven og med det vand vander vi blomsterne. Børnene henter også vand fra beholderen, når de skal lave mudder og sandkager ��

    ReplyDelete
  28. Så er jeg også på bloglovin'
    Vi ville elske en ny vaskemaskine! Hvad gør vi for at spare på vandet. Tjah - barnet og jeg bader sammen, og så bliver det et af barnets bade erstattet med et bad i svømmehallen, nu hun alligevel skal ind under bruseren både før og efter undervisning. Så har vi sparedimser på alle haner og bruser, opvaskemaskinen er energiklasse A og kører kun når den er fuld. Så er jeg fan af vand i køleskabet, for at lade hanen løbe til det bliver koldt er dyrt - især her på 3.sal, hvor vandet nærmest er pis-lunkent fra start.

    ReplyDelete
  29. Vi sparer allerede rigtig meget på vandet (faktisk er vores vandforbrug det laveste mellem venner og familie) :)

    Det vi gør er meget det samme som jer :) Vi har en ugentlig vaskedag, hvilket gør at maskinerne bliver fyldt helt op, opmaskemaskinen afventer også at den er helt fuld, vi har vandsparebruser og yder mere har vi sat vandsparefiltre på de fleste af vores vandhaner.

    Ungerne kommer ikke i bad hver dag - det kan hverken de eller miljøet tåle ;) Vi har også lært ungerne at vandet ikke skal løbe mens man børster tænder og skal man vaske hænder (og det skal man! ;)), så skal det gøres kort.

    Vi har heldigvis ikke græs i haven, så jeg behøver ikke tænke på hvad jeg ville gøre der - jeg tror at jeg ville få det dårligt, hvis jeg skulle tage vand fra hanen til at vande med :O

    Da vi flyttede ind i huset skiftede vi begge toiletter til vandspare, da jeg ikke kunne holde ud at hver der blev trukket ud, så røg der SÅ meget vand ud.

    Vi er ikke gået hen til at have ugentlige kødfrie dage endnu, men holder dem indimellem :)

    Så har jeg da vist givet mit besyv med :D Jeg krydser fingre for at vi bliver den heldige familie :)

    Vh
    Camilla Hovej
    camilla_hovej@hotmail.com

    ReplyDelete
  30. Sikke en generøsitet og sikke en dejlig antiforbrugerisme - som altid iøvrigt - du udviser Lisbeth! Jeg sætter så stor pris på det og dig!

    Vi har altid sparet meget på vandet herhjemme - også inden vi fik børn - og vi har faktisk begge fået et chok over det vand man bruger mere når der kommer børn - vi har to nu og en tredje er på vej. Vi gør disse ting i hverdagen:

    - Lader aldrig vand løbe ved hårvask og tandbørstning
    -har investeret i vandbesparende toilet og bruser (det kan mærkes)
    - Rykker ikke ud i toilettet når vi har tisset eller tager opsamlingsvand og skyller ud med
    - skyller af i balje inden opvaseren fyldes til bristepunktet på vandsparende program
    - vasker så lidt som muligt i maskinen ved lav temperatur og korte programmer
    - har vand på køl
    - bruger så lidt vand som muligt til kogning af grønt - damper i stedet
    - Børnene kommer i bad sammen og kun to gange om ugen
    - vi voksne tager korte bade
    - undgår købevand
    - minimum to kødfrie dage om ugen

    MEN: vi bruger stofbleer herhjemme og det koster på vandet - jeg tror og håber dog at det i samlet perspektiv er besparende, idet bleerne bliver brugt til 3 børn ialt og der derfor reduceres brug af vand i fremstillingsprocess - i Sverige får man en del steder 5000 kroner som børnefamilie hvis man vælger stof, så der må være noget om det ....

    kh. Katrine

    katrinemarie@hotmail.com

    ReplyDelete
  31. Vi bliver snart 4 i familien og den vi har nu er langt fra optimal.. så krydser fingre!
    Nicoline - nicolinepersson@hotmail.com

    ReplyDelete
  32. Hej Lisbet
    Vi sparer vand ved at samle vand i regnvandstønden. ved at bruge opvaskemaskine. ved at tage brusebad. ved at slukke vandet v tandbørstning. Kh Trine.
    trinelailahansen@hotmail.com

    ReplyDelete
  33. Kære Lisbet,
    tak for de gode råd! Jeg følger heldigvis de fleste i forvejen, men jeg blev meget inspireret af dit råd om spanden i bruseren til at opsamle vand, der ikke er varmt nok med. Det vil jeg straks prøve at få indført herhjemme :)
    K.h. Natascha

    ReplyDelete
  34. jeg har så meget brug for en ny vaskemaskine med 4 børn og en mand i huset så bliver der vaskende en del, men som så mange andre så er jeg efter dem alle med, at spare på vandet, for det er er dyrt og det er en resurse vi tager fra jorden, som vi alle skal passe på vi har den ikke evigt :-)

    tak for dine råd :-)

    helle@mody.dk

    Reklame-for-Din-og-Flere-Giveaway-Her

    ReplyDelete
  35. Jeg forsøger at spare på vandet, bla. ved at undervise mine elever i at spare.. Og mit eget barn, selvfølgelig. Jeg er selv vokset op med ' sluk for vandet, sluk for lyset', så den sidder på rygraden. Det forsøger jeg nu at give videre..
    Glædelig jul..
    Kh Mia CA - aimlovelive@gmail.com

    ReplyDelete
  36. Jeg synes, der er meget man kan gøre. Jeg slukker f.eks. bruseren, mens jeg får sæbe i håret. Vandet løber ikke, mens jeg børster tænder. Om sommeren hælder jeg meget af vandet i køkkenet ud i haven til blomsterne. Jeg tror på, at jeg kan gøre en forskel, ved at være bevidst om mit vandforbrug.

    ReplyDelete
  37. Sluk for vandet ved tandbørstning, indsæbning i badet og fylder vaske- og opvaskemaskinen helt op inden den startes.
    lki@lobe.dk

    ReplyDelete
  38. Lige hvad jeg står og mangler, vores vaskemaskine røg en tur i går :( i denne måned er der ikke lige råd til en ny, og med to små børn hober vaskekurven sig hurtigt op. Indtil nu priser vi os lykkelig for svigermor of hendes maskine
    Vi sparer på vandet ved at slukke for vandet når det ikke bruges, ikke tage for lange bade og så bader pigerne sammen, men det er nu mest for hyggens skyld :)

    ReplyDelete
  39. Sikke nogle gode tips!
    Vi er også 6 herhjemme, og gør flere af de ting du nævner også - den med en spand til bruseren vil jeg helt klart indføre, tak for det!

    ReplyDelete
  40. Herhjemme gør vi:
    1) Bader vores piger samtidig i et lille badekar, og det er kun en gang om ugen, de andre dage bliver de kun vasket de nødvendige steder med en klud.
    2) Vi voksne bader kun hver anden dag, og slukker altid vandet imens der kommes shampoo og balsam i for mit vedkommende - manden er næsten skaldet, så det er hurtigt klaret hans hår ;)
    3) Hvis vi er flere der kal tisse lige efter hinanden, venter vi med at trække ud, og vi har et vandsparetoilet
    4) Sørger for at pakke opvaskeren rigtigt, så der kan være så meget så muligt, og vasker ved lavest mulige grader
    5) Efterkigger pigernes, mandens og mit tøj inden det bliver smidt til vask, så det kun er det beskidte, der bliver vasket
    6) Fortæller igen og igen mine piger, at vandet skal slukkes med det samme, når man ikke bruger det, at man ikke skal tage en masse toiletpapir, når man bare har tisset og ikke have en masse unødigt lys til at være tændt
    7) Vi køber økologiske, og bæredygtige varer og går klart ind for genbrug

    Og sikke en vildt lækker give away, den maskine må meget gerne flytte hjem til os ;)

    Pia
    piarotbl@yahoo.dk

    ReplyDelete
  41. Jeg tror egentlig også vi er ret gode til at spare på vandet. Vi fylder opvaskemaskine og opvaskemaskine helt op inden vask. Slukker bruseren under badet, vander haven i regnvand. Vander blomster med over skydende vand fra kanden der stod på bordet til aftensmaden. Når vi koger eksempelvis kartofler kommer vi kun lidt vand i gryden, de bliver fint kogt uden at være dækket af vand. MEN det kan blive bedre, jeg vil tænke på at tage kortere bade og bruge tøjet en ekstra sag inden vask ;-)

    ReplyDelete
  42. Åh.. den gad jeg godt vinde ...ikke til mig selv men min datter/ svigersøn/ barnebarn på 4 mdr. og bonusbarnebarn på 4 år - de har ikke råd til en vaskemaskine så det ville være super og samtidig man kan spar på vandet. Er selv meget obs. på at spare på vande - 1. kun korte brusebad 2. spare program på opvaskemaskinen 3. vasker ofte tøj på 30 grader 4. slukket vand ved tandbørstning 5.bruger regnvand til vanding af ude og inde planter og i det hele taget tænker på miljøet med hensyn til kosten, sæbe m.m. krydser for at jeg kan glæde min familie.

    ReplyDelete
  43. Her hjemme har vi det næste år ekstra fokus på at spare både på el men også vand. Vi deltager i "vind med nye elvaner" som seas nve har. Men har valgt også at fokusere på vandforbruget.
    Vi tager korte bade, vaskemaskine og opvaskemaskine bliver fyldt før det startes, tandbørstning med slukket vandhane og mange andre ting.
    Vores vaskemaskine kunne godt trænge til en opgradering så krydser fingre for at jeg er heldig :)

    Tulletrutmor@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Lad være med trækker i toilettet om morgenen, hvis I er en familie, før alle har tisset..
    Samenextyear@hotmail.com

    ReplyDelete
  45. Vi har vandbesparende filtre i vores blandingsbatterier.
    Har en vandkande i bruseren så vi kan bruge vandet der kommer i starten til at vande blomster med. Om sommeren når man bader mere er der tit også vand nok til at drivhuset kan vandes med sparevand :-D
    Vi laver tit kartofler i ovnen. Så spare tid på vandet i gryden og når de bliver skrællet. Bruger så kun lidt vand i en skål til når de bliver vasket.
    Manden bader på arbejdet.
    Med 6 børn er der en del vasketøj hver dag. Men vi sørger for at fylde maskinen godt hver gang
    tørre alt tøjet uden for at spare på strømmen. Har hverken tørretumbler eller opvaskemaskine.
    Har vand/saftevand i køleskabet så ungerne ikke hælder en masse dyre dråber ud når de er tørstige.
    De glas børnene bruger om eftermiddagen når de kommer hjem bruger de hele dagen.
    Det samme med kaffekopper osv
    Vasker gulv med "gulvservietter" (kan ikke lige mindes hvad de hedder) men de er geniale. Især i vores 5 værelset rækkehus hvor der normalt ville gå flere liter vand til.

    Der er nok mere vi gør. Men kan ikke lige mindes flere her på stående fod

    ReplyDelete
  46. Vi tager kun brusebad
    Gemmer det kolde vand inden det når at blive varmt
    Vi har sensor på vores badeværelsesvask
    Fylder vaskemaskinen og opvaskemaskinen op inden de sættes i gang
    Genbruger vandet fra vores kondens tumbler til at vande blomster i haven eller til gulvvask
    Køber ikke vand på flaske
    Skyller aldrig service af under rindende vand
    Cykler til alt hvad vi kan - bilen bruges sjældent
    Køber alt det vi kan få økologisk

    ReplyDelete
  47. Desværre synes jeg ofte, at jeg spilder meget vand, fordi det skal løbe vildt længe for at blive koldt. Men efter jeg har været i bad, er vandet i vandhanen altid koldere, så der fylder jeg den vandflaske jeg har ved mig. Udover det har jeg også en i køleskabet, så jeg ikke skal have vandet til at rende.
    Når jeg vasker tøj, fylder jeg altid maskinerne og bruger programmer som tager kortere tid og sparer på vandet. - Det samme gør sig gældende, når jeg starter opvaskemaskinen.
    Når jeg vasker nogle ting op i hånden, er jeg meget opmærksom på at spare på vandet og ikke vaske op under rindende vand.
    Når jeg er i bad, slukker jeg altid for vandet når jeg putter sæbe i håret. Dog kan jeg stadig godt være bedre til at tage kortere bade!

    Jeg ved faktisk ikke, om jeg kan lave så mange ændringer, for at spare på vanden. Men jeg vil helt klart tænke over det fremover, efter at have læst dit indlæg :)

    signe_n_a@hotmail.com

    ReplyDelete
  48. Der er jo mange forskellige ting.
    1. Vi skræller altid kartofler og andre rodfrugter i en balje - ikke i rindende vand
    2. Kortere bade,
    3. Vores børn kommer i karbad hver anden dag - og etagevask hver anden - med mindre de har haft den grimme lorteble.
    4. OM natten trækker vi ikke op i toilettet - med mindre det er andet end tis.
    5. Når der vaskes bil, så sker det med spand og ikke vandslange.
    6. Vi fylder vaskemaskinen op

    trinsling@gmail.com

    ReplyDelete
  49. Vi er, som mange andre, også ret opmærksomme på vores vandforbrug. Og det virker tilsyneladende for vi får penge tilbage hvert år ;-)

    -Vi lader aldrig vandet løbe
    -Vi tager korte bade
    -Vi har sådan nogle vandsparende dimser på vandhanerne (kan virkelig ikke huske, hvad de hedder ;-))
    -Vi vasker kun ca. 1-2 gange ugenligt så vi kan fylde op
    -Vi fylder også altid opvaskeren så den skal køre mindst muligt.
    -Vi har ingen planter så spilder ikke vand på at rende rundt at vande (tæller det?! Ha ha).

    Krydser fingre for at vi vinder :-D

    Regnbuebarnetvigga@gmail.com

    ReplyDelete
  50. Vi gør rigtig mange af de ting du også nævner. Men det med at tage vandkanden med ud i bad og fylde op ku vi godt gøre - så ville vi måske også bedre kunne huske at vande planter :) Og så kan jeg godt skære lidt ned på mine brusebad, til gengæld bliver det ikke til et bad hver dag. heller ikke til tumlingen :)

    ReplyDelete
  51. Vi har kander med vand i køleskabet. Vi fylder drikkedunke om aftenen og lægger på køl. Vand som er brugt i madlavning eller til overs i drikkedunke bruges til at vande potteplanter og krukker

    ReplyDelete
  52. Vi gør allerede mange af de ting, du nævner... så jeg vil nøjes med at tilføje:
    Brug regnvand til vindues pudsning, bilvask og ikke mindst til blomstervanding. Jeg bor med en vinduespudser, så jeg har lært... at regnvand ikke striber.
    Jeg kunne i den grad godt bruge en ny vaskemaskine... den gamle som overhovedet ikke er økonomisk eller miljøvenlig synger på sidste vers. Den er lidt som et gammel fjernsyn... ind imellem går den i stå, og skal have et ordentligt spark for at komme i omdrejninger :-/
    piahaun@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Vi gør også mange af de ting du nævner. Men derudover kan jeg nævne to ting. 1) Vi skyller aldrig service etc. af inden det skal i opvaskemaskinen, - det er ikke nødvendigt. 2) Vi har en gammel "brønd" hvor regnvand + drænvand løber i. I den har vi monteret en pumpe, så vi udelukkende bruger dette vand til haven + til vores dyr i sommermånderne.
    tagelaursenpiaeriksen@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Vi gør også mange af de ting du nævner og jeg tror at en regnvandstønde i haven vil give mig endnu større glæde i haven. Kh. Louise@Heldmann.dk

    ReplyDelete
  55. Vi prøver at tage korte bade, slukker vandet når vi børster tænder og den slags, men ellers må jeg indrømme vi nok ikke er så gode til at huske på det :(

    //Maja
    maja3012 (a) hotmail (.) com

    ReplyDelete
  56. 1 - lukke for vandet imens man er i bad så man kun bruger det nødvendige vand til at vaske sig i.
    2 - slukke for vandet når man skræller kartofler
    3 - bruge vandet fra tørretumbleren til at vandeblomster
    4 - slukke for vandet når man børster tænder
    5 - kun bruge opvaskemaskinen til det nødvendige

    Jeg forsøger virkelig at tænke over at spare på vandet <3

    Krydser fingre
    /saraberg88@live.dk

    ReplyDelete
  57. Årh det ville være skønt at vinde sådan én lækker vaskemaskine xxx
    Jeg sparer en del på vandet, her er nogle af de ting jeg gør:
    - Jeg har regntønder til vanding af blomster og planter udenfor såvel som indenfor
    - Når hunden skal vaskes, bruger jeg om sommeren en balje som jeg fylder med koldt vand, og venter til solen har varmet det med at vaske hunden. Om vinteren kan man snildt vaske hunden i det samme vand som man selv lige har vasket sig i
    - Jeg skyller aldrig af inden jeg kommer service, gryder mv i opvaskemaskinen. Og den kører selvfølgelig kun når den er helt fuld
    - Jeg vasker hænder i koldt vand, i stedet for at lade vandet løbe til det bli'r varmt.
    - Hvis vandet skal løbe enten for at blive varmt eller koldt, lader jeg det altid løbe ned i en vandkande
    - Lader aldrig vandet løbe mens jeg børster tænder
    - Har altid koldt vand i køleskabet, i stedet for at det skal løbe for at blive koldt
    - Bruger dl mål når jeg hælder vand på kaffemaskinen eller i elkedlen, ved præcis hvor meget vand der skal til mine krus
    - Sku' jeg alligevel komme til at koge for meget vand, hælder jeg det i en vandkande til afkøling til planterne
    - Bruger tørshampoo når håret trænger til at blive vasket, på den måde kan jeg vente en dag længere med at vaske det

    ReplyDelete
  58. Spændende konkurrence!
    Jeg er selv opdraget til at spare på vandet, og prøver at give det videre til mine egne børn.
    Hjemme hos os har vi postevand i køleskabet så det ikke skal løbe hver gang man er tørstig, vi vasker op og vasker tøj på de korte programmer (og fylder naturligvis maskinen op), vi spiser kun kød et par gange om ugen, og så opsamler vi regnvand til at vande med i haven, men det er jo desværre ikke aktuelt i disse måneder

    ReplyDelete
  59. Hold da op en række gode vandbesparende (og miljøvenlge) tips. Godt arbejde. På det kollegium hvor jeg bor, har jeg på næste beboermøde en præsentation ang. vandbesparelse, især på opvask i køkkenerne. Det er 14 vandhaner pr. køkken + 112 pr. værelse + gæstetoiletter og vaskekælder. Jeg håber at der vil blive taget godt imod det og måske endda blive en intern konkurrence mellem de syv sale :) 030786(a)gmail.com

    ReplyDelete
  60. Super fed konkurrence ;-)

    Jeg forsøger allerede at spare på vandet ved at fylde opvaskemaskine og vaskemaskine op.

    Slukke for vandet mens jeg børster tænder.

    Tage korte brusebade

    Bettinalissa
    Bettinalisss@gmail.com

    ReplyDelete
  61. Sikke en dejlig maskine man kan vinde :)

    Vi herhjemme er alle meget bevidst om vand. Jeg har fortalt begge mine børn, at der nogle steder i verden ikke er meget vand. Og hvis der er, så skal der måske hentes langt væk, eller det er beskidt.

    At vand er det vigtigste for at kroppen kan fungere!

    At man ikke (og undskyld mig, men... jeg kunne ikke drømme om at lade vandet løbe mens jeg børstede tænder. Hvad er det for en verden at leve i? -så jeg behøver ikke fortælle mine børn at de skal slukke for vandet, de ved det!) lader vandet løbe unødvendigt.

    Vaskemaskine og opvaskemaskine bliver naturligt fyldt op, vi er fire i husholdningen, så det kommer helt naturligt! Alle de andre tiltag er allerede taget højde for, temperatur, tid, vaskepulvermængde (Neutral) etc.

    Vores bruser er udstyret med en 40% vandsparer, det er helt fantastisk at stå under et brusehovede hvor det føles som om det regner blidt i stedet for tyfon agtig voldsomhed.

    Vi filtrerer vores vand -måske var det en idé i stedet for at købe kalkfrit vand til jeres kaffemaskine? Det gør at unødig kalk og andre ting bliver siet fra. Vandet smager blødere og friskere :)

    Aldrig aldrig købe vand på flaske... Der flyder plastik nok rundt i verdenshavene!!!

    Jeg lyder som en sur kone.. haha, men jeg tænker virkeligt (og ret meget, gik det op for mig da jeg skrev det her) på vores natur og vores krop. Vi er her jo kun en' gang :)

    -Kamille
    (karinakamille@gmail.com)

    ReplyDelete
  62. Spændende indlæg med mange gode råd : )
    Vi har vandsparende toiletter, vandsparende brusehoveder og vandhanehoveder, Samler regnvand til vanding af haven, slukker hanen ved tandbørstning, Kører korte vaskeprogrammer, og prøver i det hele taget at tænke bæredygtighed ind i hverdagen. Cyklerne er også taget langt mere i brug end tidligere : )
    God jul : ) Kommti@yahoo.dk Anette.

    ReplyDelete
  63. Hold op, denne giveaway er som sendt fra himlen, nu skal jeg bare lige vinde ikke! Vores vaskemaskine gik i går aftes kaput, og med en lille bebs, får jeg sved på panden ved tanken om alle de timer jeg skal bruge på vaskeri!
    Jeg går altid kun i korte bade, og slukker for vandet når jeg sæber mig ind og vasker hår. slukker selvf. også for vandet ved tandbørstning. Selvom det ikke direkte omhandler vandforbrug, så sorterer vi ALT vores affald og afleverer det på genbrugsstationen, f.eks. konservesdåser, plastlåg, pap og papir i stedet for at smide det i alm. skrald. Og de ting vi skiller os af med, der stadig har værdi gives væk på en facebookgruppe med gratis ting, så andre kan få glæde af det. glædelig jul, mvh Marie

    ReplyDelete
  64. Wow den ville bringe glæde i det lille hjem.

    Her smider jeg begge børn i badekaret på samme tid.
    Vi skræller altid kartofler i en balje
    Vasker kun når maskinen kan fyldes.
    Fylder krus med vand når vi børster tænder, så vandet ikke bare løber


    Lidt sjovt denne tråd fik mig godt nok lige til og tænke over tingene.

    Natanjasimony@hotmail.com

    ReplyDelete
  65. Sparedusj, Sparetoilet og ikke la vandet løbe. Vi har koldt vand i køleskabet - og bruger ofte det samme vann når der koges mad (saus, kartofler, grønt). Nå ejer vi ikke blomster, så de får heller ikke vand;)

    Ellers hygger vi meget sammen i våres lille dusj alle tre, så der spares da også lidt! Og hellerikke vaske hår hver dag..

    Oppvaskemaskine og vaskemaskin bliver KUN kørt om det er helt fullt - og også på det mest energi/vandsparende program!

    ReplyDelete
  66. Fantastisk konkurrence og fedt med fokus på dette emne.

    - Vi vasker kun tøj, når vi har til en hel maskine (vi har heller ikke selv vaskemaskine og deler derfor med de andre beboere i ejendommen, vi bor i).
    - Desuden går vi også gerne i tøjet i flere dage, hvis det ikke er beskidt eller lugter.
    - Vi har ikke opvaskemaskine, men bruger en balje.
    - Jeg er vegetar, og min kæreste spiser ikke meget kød herhjemme.
    - Vi drikker postevand og ikke vand på flaske.
    - Vi cykler altid i det daglige og tager toget, hvis vi skal besøge familie, der bor længere væk (vi har ikke bil).
    - Når vi træner/er i svømmehallen, bader vi der.
    - Vi slukker vandet, når vi børster tænder.
    - Vi 'genbruger'/samler vand til potteplanter.

    Der, hvor jeg gerne ser, at vi sparer mere, er, når vi bader herhjemme - fx ved at slukke vandet, når vi tager shampoo i håret, som du rigtig nok skriver.

    ReplyDelete
  67. Vi bruger så lidt vand, at vi har fået skiftet måleren et par gange. Jeg tror vandværket ville sikre sig den målte rigtigt. Vi tager ikke bad hver dag, vasker tøjet når det er snavset og følger alle de spareråd vi har hørt om. Det er mange bække små der gør en forskel samlet set.
    God jul
    ama@grafvika.dk

    ReplyDelete
  68. Lader ikke vandet løbe mens jeg sæber mig ind i badet. Tænder kun for opvaskeren når den er fyldt. Samler regnvand op i opsamler, så vandet bruges til haven mv. Det var lige det jeg kom i tanke om.. God jul… :-)

    ReplyDelete
  69. Jeg fylder flasker med koldt vand til køleskabet, og får jeg ikke tømt flasken helt, ryger resten i vandkanden.
    Desuden vasker vi kun op når maskinen er helt fuld, det samme med vaskemaskinen.
    Det ville være perfekt med en ny vaskemaskine, den vi har synger på sidste vers.
    Rigtig glædelig jul, og tak for en god blog.
    Mvh Mie

    ReplyDelete
  70. Vi sparer på vandet i dagligdagen ved at være opmærksomme på at det aldrig løber, at opvaskemaskinen er helt fyldt og kører på vandbesparende program. Toiletter er netop udskiftet til ny vandbesparende model, det næste og bedste fremtidige tiltag vil absolut være at vinde den fantastiske vaskemaskine for vi har hidtil været to men om en mdr. Bliver vi tre i familien og vaskemaskinen er så småt begyndt at køre ekstra da tøj og legetøj (-fra genbrug) lige skal gøres klar til brug:)
    De bedste hilsner Pia Mail: brohusp@yahoo.com

    ReplyDelete
  71. Bor ikke i eget sted endnu, men gør allerede flere ting for at spare på vandet.
    -vasker kun hår 1-2 gange om ugen.
    - køber kun økologisk tøj og tøj i genbrug. Ofte er der i den økologiske industri meget fokus på at spare på vandet. Har derudover lige købt mit første tøj med hamp i, hvilket er noget bedre end bomuld.
    - Køber generelt meget genbrug og prøver at have ting der kan genbruges i stedet for engangs ting.
    - prøver at tage korte bade, lige nu dog fristende at nyde et langt varmt brusebad når da jeg er i Nepal og der ikke er nogen form for opvarmning, så nyder den s,ule varme badet giver.
    - opmærksom på om mit tøj virkelig er beskidt inden jeg vasker det.
    -tager så godt som altid offentlig transport eller min cykel.
    - og er vegetar, som jeg dog ikke før nu har set som en vandsparende ting.

    Derudover vil jeg, når jeg kommer hjem fra min rejse og får mit eget sted, gøre en masse for at bruge så lidt vand som muligt. Tak for alle tippene.
    Har i øvrigt også en plan om at bruge stofhyggiegnebind, når jeg kommer hjem og har mulighed for at vaske dem med varmt vand.

    Vil nu prøve at tænke mere over mit vandforbrug, som altid kan forbedres som du selv siger. Vil dog ikke være med i konkurrencen da jeg ikke har noget at bruge en vaskemaskne til, men synes det er en super sød og god ide du fik dig Lisbeth. Og så dejligt at du startede dette, er sikker på det vil betyde en stor besparelse i mange hjem.

    ReplyDelete
  72. faktisk er alle sparådende indarbejdet her.. og jo vi har et ret lavt vandforbrug når vi sammenligner med familien.
    tror det er kommet ganske stille og roligt og forde vi som yngre ofte tog på dvs lejre hvor man selv skulle hente vandet.. også lære man at sparre alt det man kan :) samt så har jeg ekstem = jeg sparre på vand sjasket da mine hænder ikke kan tåle det. det eneste vi ikke bruger at skylde efter med vand fra brusekabinen i wc..

    ReplyDelete
  73. Hvor kunne det være fantastisk at vinde sådan en vaskemaskine, så ville jeg give den til min mor som en ekstra julegave. Mine forældres vaskemaskine erfterhånden 14 år, så der ville nok kunne spares noget vand ved at skifte den ud. Selv bor jeg på kollegie og vasker kun tøj når jeg har nok til at fylde en hel eller flere maskiner. Jeg vil fremover sørge for at have en spand ved min bruser når jeg skal i bad, så alt det kolde vand kan bruges til toiletskyld - det var et godt tip, tak :-) man kan gøre det samme når man venter på at drikkevandet i vandhanen bliver koldt, og evt bruge det til at vande blomster med. Mail: marielouisedy@gmail.com

    ReplyDelete
  74. iihhh det kan jeg bestemt godt bruge!! jeg bruger alt for meget vand
    men med denne kunne det være første start på et nyt g mere vandbesparende liv!
    jeg er med og håber sååå meget på at vinde!

    Laila Jensen
    regnbuens@hotmail.com

    xxx for at jeg er den heldige!

    ReplyDelete
  75. Jeg noterer hver uge vores forbrug ned, så er det nemt at huske tilbage hvis det skulle være steget, så er det hurtigt at ændre adfærd, og opdage et utæt vandrør, som hurtigt kan lave en masse vandspild, ligeså bliver vandrester fra glas brugt til at vande blomster med

    ReplyDelete
  76. det er virkelig de små ting man skal huske på.
    Kan huske et program hos Oprah for en del år siden som omhandlede emnet og det har gjort at jeg tænker mig ekstra om.

    1: Når man går i bad: sluk for vandet imens man sæber krop og hår ind.
    2: lad være med at vaske hår hver dag. Kan sagtens gøres hver 4 dag.
    3: Når man børster tænder, slukker man vandhanen. Inden grund til at den kører imens :-)

    Krydser fingre - specielt fordi at vores vaskemaskine er ret tæt på døden... :-/

    Kjerstinenaja@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Den ville være guld være at vinde. Vores gamle maskine er lige så gammel som mine tvillinger, 11 år og den bruger nok lidt for meget vand. Personligt går vi kun i bad ca hver 3. dag, ellers klør (i hvertfald min hud) for meget, de andre dage er det etagevask (alle 3 undgår endda badet endnu længere, de gider ikke spilde tiden...). Vi genbruger tøjet nogle dage, har indvesteret i en super spare opvaskemaskine, fordi den kører oftere end vaskemaskinen (og begge er proppet inden de startes)...

    ReplyDelete
  78. Vi gør allerede mange af de samme ting herhjemme, men der er helt sikkert plads til forbedring. Især brusebadet om morgenen er en vandrøver. Vil forsøge at korte det ned og så er det en super idé at opsamle det kolde vand i starten. Vi har alligevel altid en spand til at stå på badeværelset, så hvorfor ikke bruge den!?

    Tak for en fin konkurrence og for at støtte en god sag.

    Edith.

    ReplyDelete
  79. Kære Lisbeth.
    Respekt for at du stiller "din" vaskemaskine til rådighed for at sætte fokus på dette vigtige aspekt af vores alle sammens hverdag og verden. Og det har da virkelig fået folk til tasterne!!! Det gode ved dette fokus er, at jeg er blevet så klog på vandbesparelse af at læse alle kommentarerne. Vi har lige købt hus og jeg glæder mig til at sætte gang i nogle af alle de ideer, der er kommet her. Vi bor nemlig i lejlighed uden individuelt vandforbrugsopmåling, så vi ved faktisk ikke hvad vi bruger. Det glæder jeg mig til at finde ud af. Jeg tror indtil videre på at vi er gode...
    Hvad vi bl.a. gør:
    Vi spiser stort set ikke kød.
    Vi lader selvfølgelig ikke vandet løbe på noget tidspunkt
    Har en flaske med koldt vand i køleren
    Opdrager teenagerne til korte bade - laver nogle gange konkurrencer med dem om hvor hurtigt de kan blive færdige (det virker endnu ;-))
    Fanatiske pladsbesparende opfyldning af opvaskemaskinen!!!
    I stedet for at vi alle fem tager et nyt glas til hvert måltid, så bruger vi alle sammen et glas om dagen. Det sparer opvaskemaskinen.
    Når vi skal til at købe hårde hvidevarer til vores nye hus, så køber vi strøm og vandbesparende, selvom det koster lidt mere i første hug!
    Fylder selvfølgelig vaskemaskinen helt
    ...
    ...
    ...
    Tak for en dejlig holdningspræget blog. Det nyder jeg

    Glædelig jul

    Louise G

    ReplyDelete
  80. Hej Lisbeth

    Fedt indlæg! Det er virkelig et overset problem, at vand ikke er en ubegrænset resurce!
    Herhjemme går vi meget op i at minimere kødforbruget samt at genbruge kogevand til både sovs og dampning. Vi gør også meget ud af ikke at koge mere vand i elkedlen, end vi skal bruge (selvom det lige så meget handler om at begrænset energiforbruget). Tapper vand i en kande i køleskabet, så man ikke behøver lade vandhanen løber i lang tid, før vandet bliver koldt. Når babyen har været i bad bruger vi vandet fra det lille (!) karbad til at skylle ud i toilettet.

    God jul

    Jonas

    ReplyDelete
  81. Hej alle på tråden!

    Hjemme hos os er det svært at spare på vandet. Lillesøster Ella har haft leukæmi i fire år, og det har krævet daglige bade og vanvittigt meget tøjvask pga. hendes lave immunforsvar. Derfor er det også et stort ønske at få en ny vaskemaskine, der hjælper os med at holde vandforbruget nede i denne ekstreme situation.

    Da vi af sagens natur ikke er den gennemsnitlige familien Danmark, må vi tænke ekstra meget over, hvornår vi ellers bruger vand, og mit råd her på indlægget er:

    HOP I BØLGEN BLÅ!

    Om sommeren tilbringer vi meget tid i vores lillebitte sommerskur ved Sejrøbugten og bruger så godt som intet vand, idet vi ta'r vores bad på stranden.

    Men hvad med resten af året? Jo, her er jeg såmænd begyndt at vinterbade om morgenen nede i Roskilde Havn og arbejder på at få flere i husstanden med. Fantastisk, livgivende, hyggeligt. Og så når man alligevel er afsted, kan man jo ligeså godt tage morgenbrød med til familien.

    Måske vi ses dernede? Rigtig glædelig jul!

    ReplyDelete
  82. Hej Lisbeth..
    Vi har en kolonihave hvor har regnsvandstynde. Her ude bruger vi ikke vand til andet end at drikke. Grøntsager osv kan vaskes i den opsamlede vand også gulvet i huset :) 
    Hjemme vasker vi tøj med vaskeskaller, på lave temperaturer og korte programmer. Vi har en glasflaske i køleskabet til vand. Bruger resterne fra el- kogeren ( når det er koldt) til blomster - da jeg ikke har mange blomster der hjemme og er god til at varme så lidt vand så muligt er det muligt.. Jeg tager bad med min datter på armen, som herefter sidder i vandet i sit babybadekar - mere vand behøves ikke for at blive ren. Når jeg skifter min datter er det med vaske klude der blødes op i koldt vand - ikke et fyldt vaskefad.. Vi er generelt ret miljøbevidste og har lige læst hvordan jeg laver min egen deo og håndsæbe som jeg har tænkt at lave i aften. Ved godt det ikke er en del af konkurrencen - men jeg synes at alt for mange mennesker bruger alt for mange kemikalier både på sig selv, sine børn og i husholdningen. Tænk grønt også for din egen skyld! Det er vores alle sammens natur! 
    Hm.. Håber virkelig det bliver en glad vinder - også hvis det ikke bliver mig ;) 
    Hilsen Karina
    Ga_karina@hotmail.com
    Sendt fra min iPhone

    ReplyDelete
  83. Tak for masser af inspiration- både af dig, Lisbeth og dine læsere. Der er helt bestemt noget at tage fat på- selvom jeg synes, at vi generelt er miljøbevidste, så er der altid altid plads til forberedening,

    I vores lille familie på 2 voksen + baby tager vi bad ca. hver 3. dag, korte og gerne sammen- vandbesparende og hyggeligt :)
    Og så tror jeg vi sparer vand ved at bruge vaskeri- for så fylder man i hvert fald maskinen MAX før der vaskes. Menmenmen, efter første omgang rigtig børnesygdom herhjemme i sidste uge med et rend med store poser frem og tilbage til vaskeri og feberdreng i slynge, så er vi vist kommet frem til, at der i 2014 skal blive økonomisk plads til vaskemaskine, så nu prøver vi vores held her først.

    God jul til dig og dine kære- tak for masser af smukke indlæg i 2013!
    Lisbet

    ReplyDelete
  84. Hej
    Derhjemme har vi bevidst valgt ikke at ha' nogen opvaskemaskine. Vi vasker godt gammeldaws op i hånden, og ja, i så lidt vand fra hanen som muligt. Det sparer energi og plads i køkkenet samtidigt :-)
    Vh Mette
    mail@metteonline.dk

    ReplyDelete
  85. Hej! Jeg syntes selv, at vi tænker gundigt over at spare på vandet, ligesom vi tænker på at spare på strømmen, smide papir i papirspanden, ikke smide affald i naturen, og alligevel er der plads til masser af forbedringer!! vi har også et nogenlunde øje på madspild og øver os i at få brugt det hele....Vi kommer til at stå overfor mangel på en masse ting vi indtil nu har taget for givet! Og så lige til sidst, så bliver flere og flere af de produkter vi køber, økologiske, ikke for vores eget umiddelbare helbreds skyld, men fordi det har vores jord bare brug for!!! decemberhilsner!!

    ReplyDelete
  86. Et meget spændende og relevant emne og fantastisk at du vil bortgive denne store gave. Vi spare allerede meget på vandet ved samme tiltag som jer.Det sidste vi kan gøre er at vinde denne maskine og dermed spare på vandet.Vores gamle maskine er ikke helt opdateret på spareprogrammer.Mange hilsner og rigtig god jul til dig og din familie. susannehostrup@hotmail.com

    ReplyDelete
  87. Mange bække små - gør en stor å. Vi lukker for vandet mens vi børster tænderne og mens vi sæber os ind. Vi har stort og lille skyl på toilettet og vi prøver i det hele taget, at tænke os om.

    Jacobsen.betty@gmail.com

    ReplyDelete
  88. *) Jeg har bl.a. indført et æggeur på badeværelset, der ringer efter 5 minutter, så både store og små ikke står og sover under bruseren.
    *) Vi bruger næsten aldrig badekarret
    *) Vi har altid to kander vand stående i køleskabet, så vi ikke behøver at vente på at vandet bliver koldt
    *) Vi slukker altid for vandet når vi børster tænder
    *) Vi fylder opvaskemaskinen helt, og bruger opvaskebalje til resten
    *) Vi bruger en opvaskebalje med vand, når vi skræller kartofler
    *) Forhåbentligt kommer vores nye Electrolux vaskemaskine til at hjælpe os med at spare endnu mere ;o)

    ReplyDelete
  89. Kære Lisbeth!
    Sikke mange gode forslag til at spare på vandet. Det har virkelig fået mig til at tænke over vores vandforbrug hjemme hos os. Jeg bor alene med min søn, og vi har ikke en vaskemaskine, hvilket er ret besværligt, så at vinde vaskemaskinen vil gøre en stor forskel for os. Vi bruger meget tid på vaskeriet.
    Vi gør allerede nogle af de ting, du skriver om.
    Vi tager korte bade,
    Vi bruger ikke vores karbad,
    Vi slukker vandet, når vi børster tænder,
    Vi bruger det lille skyl på toilettet.

    Jeg krydser fingre for, at vi bliver de heldige:o)

    punken3@hotmail.com

    ReplyDelete
  90. Vi har regnvandsbeholder i haven til at samle vand til at vande planterne med, bruger bruseren bare nogle gange i ugen, noget som også er godt for vor hud, bruger vandet fra vandkogeren helt op før vi fyller på med nyt vand. Og ellers andre tips som er nævnt af andre.

    Vh Birgitte
    (broald@hotmail.com)

    ReplyDelete
  91. Tak for alle de gode råd. Jeg følger allerede mange af dem, men som du skriver, er der altid plads til forbedring. Tænk om jeg vandt en vaskemaskine.....

    ReplyDelete
  92. For 10 år siden - næh, bare fem år siden - ville jeg have korset mig ved tanken om at ønske mig en ny vaskemaskine i julegave. Det gør jeg ikke længere. Det ville være aldeles fantastisk! Jeg er ret bevidst om at spare på vandet, og min nuværende vaskemaskine er da heller ikke blandt de værste vand-syndere, men med den mængde vasketøj to børn på 2 og 4 genererer, vil det ikke være dårligt at få en endnu mere vandbesparende maskine inden for døren.
    Af vandsparetiltag derhjemme vasker vi altid på det korte program på opvaskemaskinen. Koger i så lidt vand som muligt, mm. vi tilbereder maden i en kokotte i ovnen. Reptilerne bader sammen i et relativt lille badekar, så vi kun behøver fylde det én gang. Vi tager korte brusebade, og vi har en regnvandstønde, hvor vi om foråret og sommeren bruger indholdet til at vande planter. Og så hælder vi ikke overskydende vand fra elkogeren ud, men bruger det op. Er der vandrester i glassene fra fx aftensmaden, får potteplanterne glæde af det :-) Nåja - og så har vi et vandbesparende toilet. Noget af en forskel ift. det 48 (!) år gamle toilet, der var i huset, da vi flyttede ind. Det brugte pænt meget vand ...

    ... I øvrigt har vi lige fået brev fra vandværket. De ville fortælle, at vi brugte under halvdelen af den mængde vand, de havde estimeret os til. Så et eller andet må vi gøre rigtigt på dén konto, men man kan jo altid blive bedre ... ;-)

    ReplyDelete
  93. Det ville være fuldstændig vildt og fantastisk at vinde denne vaskemaskine- har hidtil ALTID vasket på møntvask eller i vaskekælder. Og vi er meget bevidste om at spare på vandet- synes mine to børn og jeg har talt og fundet på mange måder hvor på vi kan spare endnu mere på vores alles vand!

    ReplyDelete
  94. Uh håber jeg kan nå at være med her den 23. om aftenen:-)
    Prøver at tage korte bade, det lykkes dog ikke altid :-)
    Børnene bader ikke hver dag, men kun et par gange om ugen.
    Slukker for vandet under tandbørstning, shampoo i håret etc
    Ja egentlig prøver vi på mange måder at spare på vandet. Dit råd om at fylde det kolde vand, mens man venter på det varme, i en spand vil jeg tage til mig og bruge det til planterne :-)
    Tak for en skøn blog og altid dejlige billeder og stemninger.
    Mvh Rikke rullerikke@homail.com

    ReplyDelete
  95. Vi sparer på vandet med korte bade og mange andre ting som er beskrevet tidligere.... Så denne eventyrlige vaskemaskine ville være helt fantastisk.. Krydser fingre.. Og ønsker glædelig jul... Kh. Mette ( Mette.astrup77@hotmail.com)

    ReplyDelete
  96. Replies
    1. Vinderen bliver afsløret sidst i denne uge!

      Delete
  97. Har du mon trukket en vinder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vinderen bliver afsløret sidst i denne uge!

      Delete
  98. Replies
    1. Vinderen bliver afsløret sidst i denne uge!

      Delete
    2. Det lyder godt. Så krydser vi forsat fingre

      Delete
  99. Gode initiativer til at spare på vandet.
    Vil blot gøre opmærksom på, at man kan købe kandkarafler med kalkfiltre, som filtrerer postevandet - dermed kan I slippe for at købe flaskevand til kaffemaskinen.

    /Katrine

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!