Wednesday, December 4, 2013

Nøddeknækkeren og Ballettens venner

I går var min store pige og jeg på Det Kongelige Teater og se generalprøve på Nøddeknækkeren.
Vi var inviteret af en sød veninde, som har en datter der danser med i forestillingen, og det var en fantastisk oplevelse for os begge to.

Nøddeknækkeren er den ultimative juleforestilling, og jeg husker første gang, jeg så den med mine forældre, da jeg var 10-12 år gammel. Dengang ønskede jeg, at jeg var en sukkerfe og Alma havde det vist lige sådan i går, for da vi kom hjem, og vi hørte musikken igen, dansede hun ballet i stuen hele aftenen.

Det hele er overvældende smukt. Scenerne er simpelthen så fine, kostumerne er fantastisk og alt er bare sukkersødt og magisk! Lidt som en amerikansk juleaften med glimmer og dalende sne over det hele.

De fleste kender nok lidt til historien om pigen Marie som julenat drømmer, at hun kommer til slaraffenland sammen med nøddeknækkerprinsen. Musikken af Tjajkovskij er fantastisk, og jeg bliver så rørt, når jeg sidder der i det røde plyssæde og lytter og ser de dygtige dansere svæve hen over scenen. Jeg har allerede besluttet, at jeg i mit næste liv skal være balletdanser.

Nøddeknækkeren er en populær forestilling og der er kun få billetter tilbage. Hos os er det slet ikke en mulighed, at hele familien tager i teatret. Det kræver i hvert fald, at vi sparer op i meget god tid, for det er en temmelig dyr fornøjelse, hvis man skal have nogle nogenlunde gode pladser, derfor er jeg taknemmelig over, at vi alligevel har fået mulighed for at se nogle smukke balletter.
Der er dog andre muligheder for at komme i teatret, hvis man som jeg elsker balletten. Der findes en forening, der hedder 'Ballettens venner'. Ballettens venner er for alle, som interesserer sig for ballet og dans. Man betaler et årligt kontigent, som bestemt er rimeligt, og så er der forskellige arrangementer for medlemmerne. Invitationer til prøverne, overværelse af træning og undervisning, dansearrangementer for børn og unge og en masse andet. Jeg synes det lyder godt og kunne bestemt overveje at melde mig ind til næste år.

Den næste store ballet på Det Kongelige Teater er Svanesøen, og den ville jeg give min højre arm for at se, men der er desværre helt udsolgt...
       OBS. Dette indlæg er ikke sponsoreret, det er udelukkende et udtryk for mine egne holdninger og min passion for ballet.

9 comments:

  1. Åh, Nøddeknækkeren. Musikken dertil er virkelig så fortryllende, så enestående. Ligesom forestillingen selv. Hvor ville jeg dog gerne se den.

    I øjeblikket er jeg faktisk i gang med at læse den originale historie af Hoffmann. Og det er simpelthen så fortryllende, hvor godt forestillingen har fanget historiens kerne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er virkelig en fantastisk forestilling og musikken også! Tror også jeg vil læse den originale historie;o)

      Delete
  2. Skønt at falde tilfældigt over din blog (via et billede af nissedøre på instagram) netop i dag hvor jeg også har været til generalprøve på nøddeknækkeren med min 3-årige balletpige. Fantastisk oplevelse. Eminente kostumer og kulisser. Bare smukt!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor dejligt! Tak for kommentaren. Var også vildt betaget af det!! Hvordan klarede din 3-årige den lange forestilling??

      Delete
  3. Jeg har også set den og NØD det hele!!!! Ser den gerne igen!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sådan har jeg det også. Ville gerne se den endnu en gang!!

      Delete
  4. Hej smukke, dejlige, kreative Lisbeth!
    Jeg er intresseret af at gå en dukkekursus hos dig.
    Bliver det ikke flere kursus för den lille baby kommer? Hvad koster en dukkekursus? Hvor lang tid varer den? Hvor lang tid tager det at sy en dukke?
    Venlig hilsen
    Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Lisa!
      Sikke da en sød kommentar! Jo der skal nok komme nogle kurser før jeg får den lille baby;o) Jeg slår kurser op efter jul. Skal bare lige have klaret julegaverne;o)

      KH

      Delete
  5. Hvor er du fantastisk med den vaskemaskine konkurrence. Jeg er på kvalmepunktet med alle de ting man i øjebelikket kan vinde allevegne, men dette er da noget der kan gøre en forskel for mange og jeg synes det er så skønt at du giver den videre uden at få noget for det. Jeg skriver lige her frem for under indlægget fordi jeg ikke vil skabe rod i lodtrækningen. Jeg vil nemlig ikke deltage, da vi også har en udemærket opvaskemaskine.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!